Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
Hur mycket kör du varje år? Själv blir det 1000mil/år så jag är långt långt bort från diesel vilket jag är glad för! :D
av 77xx
Jag brukar inte köra speciellt långsamt utan bara vid längre avstånd då det inte lönar sig att hela tiden köra om för att efter någon km åter ligga bakom någon som kör 80 till 90 km/h.

Kör varje år vid samma tid på året (augusti) samma sträcka ca 500 km och kör i princip aldrig om. Snitthastigheten blir alltid 84 – 85 km/h.

Förbrukningen med min förra bil MY11 V70 XC 70 AWD 205 hk var mycket låg 5,6 l/100 km. Första gången hade bilen bara gått några hundra mil men den var lika snål då som de följande åren.

I år samma resa som vanligt med ny MY14 V70 AWD 215 hk som på pappret skall både dra mindre bränsle och släppa ut mindre CO2.

Resultatet blev 6,1 l/100 km dvs nästan 9 % högre. Klart anmärkningsvärt tycker jag och känslan är att den nog drar lite mer även i vardagskörning.

Vad kan detta bero på? Är färddatorn omprogramerad eller förändrad på något sätt som gör att siffrorna inte går att jämföra?

Eller är det som jag befarar att för att få fina syntetiska värden har motorn optimerats för körcykeln på bekostnad av verklig förbrukning.

Vid mer normal körning på motorväg med 135 km/h på mätaren drar den ca 8,5 l/100 km/h så låg och jämn fart är det som gäller om man vill ha låg förbrukning.
Användarvisningsbild
av SvenB
Mina förbrukningssiffror i mitt inlägg hade inte ett dugg med färddatorn att göra. De var uppmätta vid pump.
Användarvisningsbild
av joel80
Samma sak här.. Pratar enbart uppmätt vid pump (om jag inte uttryckligen nämner att det är färddators siffror).
Användarvisningsbild
av gooose
Förbrukning???

Jag kör Diesel för värmarensskull ;-//
Vem tycker om att sätta sej i en kall bil efter man frusit röven av sig när man skrapar rutorna o borstar snö
O att fippla med Elvärmare går helt bort Jag får vänta tills dom löser trådlös överföring av el innan jag köper en elvärmare

Men åter till frågan När jag kör Xc70(2010) T6 så ligger den runt 1,15-1,25 och motsvarande körning med Xc70 (2008)D5 ligger runt 0,85-0,9

Detta är min blandade vardags körning mätt på pump

Sedan så har jag fått ner xc70 D5an till 0,79 med knö full bil med takbox på vinterväg på sportloven

//Gooose
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Gick från V70 2001 (2.4 lit 170 hk) som jag körde med från bilen var ny till för ca 3 veckor sen tot 40700 mil. Mest pendling till/från jobbet i ur och skur vinter som sommar.
Snittförbrukning ca 8,0 lit / 100 km. Har snålkört i 6,9 lit/ 100 km men det har bara varit för att testa att det gick.

Har nu V70 D3 2014 sen 3 veckor tillbaka men svårt uttala sig om verklig förbrukning i och med att dieselvärmaren får gå så mycket nu. Men enl färddatorn 5,3 -5,4 lit/100 km de två tankningarna jag gjort, lägg på 10% på det för verklig förbrukning så är det nog i rätt härad. Ingen medveten snålkörning än men när jag börjar med det hoppas jag komma under 5,0 lit/100 km och då är jag nöjd. Ner mot fabriksuppgifterna på förbrukningen vid landsvägskörning som är 4,1 lit/100 km lär jag nog inte komma i första taget men kanske om jag sänker farten tillräckligt och kör på lättrullande sommardäck sen.

Diesel har ju lite andra fördelar också som dieselvärmare som på nyare bilar kan fjärrstyras med nyckeln (om mjukvaran är inladdad i bilen) och med Volvo On Call (VOC) eller 3:e partslösning kan du fjärrstyra värmaren med mobil-app. Man blir väldigt bortskämd med det...har VOC i min.

Varför inte satsa på en V70 med VEA D4 diesel nu om du skall köpa ny bil?
Eller en V70 med VEA T5 bensinare?

/Bo
av jpennerb
Pratas mycket om denna dieselvärmaren. Men vill man slippa diesel går det även att använda bränslevärmare till bensinmotorer. Tyvärr ingår den inte som oftast på bensinmotorer. Volvo körde väl en kampanj med "Nordic Edition" där bensinvärmare ingår. Men att lustigt att ha det som största argument för att välja en diesel! :roll:

13000kr för en bränslevärmare till en V70 T4 Momentum men ändå det skiljer 30000kr mot en V70 D4 Momentum. Så då förvinner det argumentet också för att slippa diesel! :wink: :lol:
Senast redigerad av 1 jpennerb, redigerad totalt 0 gånger.
av LOB
gooose skrev:Förbrukning???

Jag kör Diesel för värmarensskull ;-//
Vem tycker om att sätta sej i en kall bil efter man frusit röven av sig när man skrapar rutorna o borstar snö
O att fippla med Elvärmare går helt bort Jag får vänta tills dom löser trådlös överföring av el innan jag köper en elvärmare

Men åter till frågan När jag kör Xc70(2010) T6 så ligger den runt 1,15-1,25 och motsvarande körning med Xc70 (2008)D5 ligger runt 0,85-0,9

Detta är min blandade vardags körning mätt på pump

Sedan så har jag fått ner xc70 D5an till 0,79 med knö full bil med takbox på vinterväg på sportloven

//Gooose
Med en fjärrströmbrytare till motor/kupévärmaren är det ju inte väldig jobbigt att ta ut och sätta in en strömkabel i bilen....
Användarvisningsbild
av SvenB
jpennerb skrev:Så då förvinner det argumentet också för att slippa diesel!
Slippa. Det låter som att någon tvingar en annan att köpa diesel. :lol: Dessutom, Nordic Edition har inte bensinvärmare eftersom de har dieselmotorer. :D .
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]