- tor 19 dec 2013, 23:26
#816345
Hej,
Gick från V70 2001 (2.4 lit 170 hk) som jag körde med från bilen var ny till för ca 3 veckor sen tot 40700 mil. Mest pendling till/från jobbet i ur och skur vinter som sommar.
Snittförbrukning ca 8,0 lit / 100 km. Har snålkört i 6,9 lit/ 100 km men det har bara varit för att testa att det gick.
Har nu V70 D3 2014 sen 3 veckor tillbaka men svårt uttala sig om verklig förbrukning i och med att dieselvärmaren får gå så mycket nu. Men enl färddatorn 5,3 -5,4 lit/100 km de två tankningarna jag gjort, lägg på 10% på det för verklig förbrukning så är det nog i rätt härad. Ingen medveten snålkörning än men när jag börjar med det hoppas jag komma under 5,0 lit/100 km och då är jag nöjd. Ner mot fabriksuppgifterna på förbrukningen vid landsvägskörning som är 4,1 lit/100 km lär jag nog inte komma i första taget men kanske om jag sänker farten tillräckligt och kör på lättrullande sommardäck sen.
Diesel har ju lite andra fördelar också som dieselvärmare som på nyare bilar kan fjärrstyras med nyckeln (om mjukvaran är inladdad i bilen) och med Volvo On Call (VOC) eller 3:e partslösning kan du fjärrstyra värmaren med mobil-app. Man blir väldigt bortskämd med det...har VOC i min.
Varför inte satsa på en V70 med VEA D4 diesel nu om du skall köpa ny bil?
Eller en V70 med VEA T5 bensinare?
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.