Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Tänkte bara kolla lite med någon som ev. vet mer än jag gällande att "körprestanda" på en ny D4 mot en äldre D5 AWD.

Har min bil, V70 D5 AWD -06 på verkstad och fick under tiden låna en V70 D4 -14. Bägge har automatlåda.
Det är bara att gilla nya V70, grymt fin och härlig att köra. Uppskattat lånebilen mycket.
D4:an går mjukt, fint och piggt.

Det här med piggheten i D4:an fick mig att fundera lite.
- D5 -06 AWD har 185 HK, och en tjänstevikt på 1770 kg
- D4 -14 har 163 HK och en tjänstevikt på 1812 kg

Mindre hästar och tyngre men upplevs väldigt mycket piggare.
Är det nya motorn och låda som jobbar bättre tillsammans för att ge den piggare känslan?
Jag förstår att det hjulsläpp man får på D4:an inte fås på AWDn, men bottendraget känns mycket kraftigare i D4:an.
Skall det vara så, eller kan jag ha en D5:a som inte riktigt ger sig ifrån allt den kan. Den har ju dock gått sina 18000 mil. Eller är det AWDn som äter prestanda? Försökte leta på 0-100 siffror och D5:an AWD skall enligt polestar ha 0-100 på 9.5s original medans D4:an har 0-100 på 9.9s.
Skall se ifall jag inte kan göra en uppmätning på D5:an vid tillfälle för att se vad den ger 0-100.

Är det något man bör/kan kolla på min bil, eller skall man bara dra slutsatsen att "ny bil är bättre".

En stor skillnad på bilarna är svängradien. Grym skillnad!! Det får den gamla V70 att likna en oljetanker.

Funderar också på att byta bil och då står AWD högst på listan. Man vill ju sällan gå ner i prestanda mellan bilarna och då är frågan om en D4's AWD gör en nöjd ( eftersom D4 FWD gör det) eller om man måste gå upp på D5.

/ Lars
Du kanske borde kika på V70 med nya VEA motorn också, än så länge bara D4 på dieselsidan (men D2, D3, D5 kommer så småningom)?
VEA D4 är visserligen "bara" 4-cylindrig men 181 hk. Borde väl ge hyfsad prestanda även i en tung V70.
Jag har en V70 2014 D3 136 hk själv (samma motor som D4 bara lite mindre hk och lägre vridmoment samt lite lägre toppfart).
Går bra hittills.
Hade jag beställt en ny V70 idag hade det blivit en V70 D4 med VEA motor med all sannolikhet. Men dagens (ej VEA) D3/D4 är beprövade motorer samt 5 cylindriga 2.0 liters vilket kan ha sina fördelar. Ganska len gång för att vara en diesel, ganska snål även i en stor och tung V70.
Om man bortser från motorvalet är nya V70 grymt bekväm och rätt snygg också. Inte mycket att klaga på. Jag har kört V70 i 16 år nu och jag gillar dem skarpt. Hittills inte varit besviken på nån av de V70 jag haft.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
det sitter antagligen dubbla laddare på D4, antingen kompressor+turbo eller lätttryckare+högtryckare vilket gör att motorn hela tiden får ordentligt lufttryck och därmed flöde. Och antagligen höjer det vridmomentet från D5244T4(D5 06-08) 400 Nm till 420-440 Nm, vilket gör att bilen blir piggare.
d4an är ju en annan motor, annan turbo osv. tippar på att de var den gamla d4an du körde, dvs inte dubbelturbo å massa tjohejs. men dom är pigga med tanke på effekten.

om medeleffekten är högre/tidigare så känns ju bilen piggare, även om d5an har högre toppeffekt.
tiderna 0-150 behöver ju inte skilja så mycke men de gör dom sen i lite högre fart tror jag.

en awd väger dessutom mer å har lite högre drivline förluster så de kan göra skillnad!

Min gamla 940 gjorde nästan 200 blås på en viss sträcka som jag alltid gjorde som "effekttest" med 374hk/518 nm å 1550kg tjänstevikt.
min s60R med 375hk/ 530Nm å 1750kg gör samma sträcka på runt 160-170blås...
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]