Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LaRy
Klaga inte på regulatorpris 772 kronor. Till min BMW ville de ha 6000 kronor för enbart regulatorn. Gick till flera ställen, alla fick en shock och undrade om det kunde stämma, inklusive Bosch själva. Men 6000 kronor var rätt pris! Det blev begagnad generator istället, pris 1000 kronor.
Vilken fantastisk fin felsökningsbeskrivning med bilder som SVDA la in.
av V7001
svda skrev:Lite hjälp på vägen.

http://www.bildmek.se/folders/MIN%20HEM ... index.html
Tack svda för bilderna. Uppskattas ;)

Idag tog jag loss batteriet och hade det på laddning sedan imorse runt 8.00. Kl 16.00 så hade batteriet inte laddat nånting ?:-/
Antar att batteriet är troligtvis dött, kopplade in det på bilen och det lös knappt om innerbelysningen. Gick att låsa med Clåset dock.

Ska köpa ett Volvo 520A batteri på fredag och sätta in, tycker ni att jag ska köpa laddingsregulatorn? Jag kan ju lämna tillbaks den mot 10% avdrag...
av svda
Det kan finnas ett samband. Om batteriet under lång tid varit dåligt laddat pga felaktig regulator så dör det en för tidig död. Men det kan också vara så att laddningsregulatorn är OK.

Kan du inte låna ett fulladdat batteri? Kolla sedan att batterispänningen ligger runt 14.4 V då motorn går. Ev. kan du behöva höja varvet lite för att nå denna spänning. Under alla förhållanden skall spänningen stiga efter att motorn startats dvs jämfört med avstängd motor.
av V7001
svda skrev:Det kan finnas ett samband. Om batteriet under lång tid varit dåligt laddat pga felaktig regulator så dör det en för tidig död. Men det kan också vara så att laddningsregulatorn är OK.

Kan du inte låna ett fulladdat batteri? Kolla sedan att batterispänningen ligger runt 14.4 V då motorn går. Ev. kan du behöva höja varvet lite för att nå denna spänning. Under alla förhållanden skall spänningen stiga efter att motorn startats dvs jämfört med avstängd motor.
Jo det är ju sant. Vi har bara ägt bilen sedan Juni i år.. Man tycker ju att bilen borde visat symptom under denna tid..

Jag kan ju tyvärr ej låna ett batteri.. Däremot även om det är juletider då ekonomin behövs på det så måste jag ju få hem min bil. Så en kostnad på ett nytt Volvo batteri för 1365 kr känns inte så fel. Såg att biltema har en batteritestare för 99 kr som man stoppar i cigguttaget, ja jag vet man får vad man betalar för men bättre än inget eller!?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... 4-V-43332/

Tänkte så här, köper original batteri + nytt generatorkol, sätter tillbaks kolet som satt. I med nytt batteri, ser om det laddar som det ska med testaren. Fungerar det ej så sätter jag i det nya kolet. Är jag fel ute?? Kunde jag och hade råd så skulle jag bärga den till en verkstad men jag har ju ej denna möjlighet i dagsläget tyvärr.

Med vänlig hälsning Eric
Användarvisningsbild
av Ravi
svda skrev:Jag skulle köpa en multimeter för pengarna istället ock mäta upp som beskrivs på sidan jag länkade till. Det skulle ju kunna vara generatorn som get upp.
:)
av V7001
Glömt bort att skriva tebaks hehe. Köpte ett nytt batteri och generator kol, böt och bilen startade och har gått utmärkt sedan December, tur att man ej följde råden ang köpa generator..

Du kan sticka in en mejsel under platkåpan o[…]

I fredags, vid lunchtid, tittade jag på m&au[…]

Appen är makalöst buggig. Ofta en d&o[…]

flexifuel som nästan dör

nej spolarna ej bytta. har redan stiften så[…]