Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Godkväll Volvo-vänner! Kollade oljan idag och då började jag grubbla över detta: Jag tycker att oljestickan på min 855 GLT -97 är väldigt jobbig att få ner i röret? Man måste ha den i ett visst läge för att den ska gå ner hur lätt som helst men om man inte har den i det speciella läget går den inte att få ner... Stickan är inget fel på, den är rak och fin som den ska vara. Ska det verkligen vara såhär? ?:-/
Röret är ju inte rakt, det är lite bågformat. Skulle tro att det beror på att stickan suttit åt ett visst håll flera år, och har således lättare att böja sig åt det hållet. Eller så kanske det rent av ska vara så...
Både V70in och 855an är likadana, vänder man stickan 180grader (eller allt därimellan) så får man tvinga ner stickan.
Tack för svaret. Har försökt att söka om nån har haft detta problem men jag verkar vara den första någonsin. :shock: Jag får kolla upp det imorgon i dagsljus om det är så att den går att trycka ner på nåt annat sätt med lite mer kraft. Kommer ligga sömnlös inatt över detta. :) Om nån annan har detta "problemet" så får ni gärna dela med er.
Har varit ute och tittat nu och det är så att när man har den platta delen längst ner på stickan klockan 6 (om ni tänker på hur visarna står då). I det läget går den ner hur lätt som helst, men vrider man den 90 grader så går den inte få ner utan då tar det stopp. Antingen beror det på att röret är bågformat precis som du sa Lucif3r eller så är det nåt fel på mitt rör. :x
VolvoÄgarn skrev:Har varit ute och tittat nu och det är så att när man har den platta delen längst ner på stickan klockan 6 (om ni tänker på hur visarna står då). I det läget går den ner hur lätt som helst, men vrider man den 90 grader så går den inte få ner utan då tar det stopp. Antingen beror det på att röret är bågformat precis som du sa Lucif3r eller så är det nåt fel på mitt rör. :x
Har exakt likadant. platta sidorna emot kl12 o 6 går lekand lätt. 90 grader åt vänster eller höger är så onaturligt att ens försöka. Då måste man som på lastbilen ha en vajertyp :P Den kan man köra ner hursomhelst.

..Mina nya belägg hade en slags platta p&ar[…]

Spolning av automatlåda

Mekonomen blåser dig nästan alltid […]

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Har du inga problem, kör vidare.