Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Såg en tråd i en annan forumdel om en kille som räknat ut sina totalkostnader för hela bilägandet.

Jag är lika "insnöad" och gjorde för en tid sen ett likande överslag som jag tänkte dela med mig här.
Bilen, en svart 855SE köpte jag hösten 1996 på Verdexa i Malmö (numera Bilia) då den var 6 månader gammal. Det var ett leasingåtertag efter en firmakonkurs.
Då hade den hunnit rulla 2600mil. Jag har fortfarande bilen kvar och den har idag bara rullat 16700mil. All service och i stort sett samtliga reparationer har jag gjort
själv bortsett från evaporatorbyte och vevaxeltätning som gjordes när maskinskadeförsäkringen fortfarande gällde. Således är serviceboken helt blank, å andra sidan
har jag på annat sätt dokumenterat varenda skruv och vätska som byts under åren.

Så här ser mina siffror ut:

Inköp okt 1996: 219.000.-
Bensin: 149.000.-
Service: 15.900.- (oljor, filter, remmar, tändstift etc)
Reparationer/reservdelar: 23.000.- (broms, spindelled, etc)
Däck (sommar/vinter): 21.300.- (alltid kört Conti premiumdäck och Gislaved vinter)
Skatt: 34.700.-
Försäkring: 69.800.- (Volvia helförsäkring)
Besiktning: 3.700.-
Summa: 515.100.- (inkl värdeminskning om jag skulle få 10.000 för den idag)

Utslaget blir det:
30.300.- / år
2.525.- / månad
36.- milen
Senast redigerad av 1 js1, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hm, gamla 945an som jag hade i 6 år, lite snabbt överslag, la jag ner runt 75k på inkl. inköp av bilen exl. bensin.
Det blir lite drygt 12k om året, + ~2k i skatt, så 14k om året för en (då) 13-19år gammal bil :P

V70in har (hittils, har ju bara haft den 1½år) varit extremt billig. Tror jag lagt ner 5k i reservdelar till den, och den köptes för 10k - lite skrap för 855an. Så i runda slängar med skatt exl. bensin så har den kostat ungefär 10k/år :roll:

Usch, nu blev jag deprimerad... Man ska inte räkna ut sånt här :P
Användarvisningsbild
av joel80
hydrolift skrev:Intressant och samtidigt skrämmande vad bilar kostar med tanke på att det knappast går att komma mycket billigare undan än vad du har gjort.
När man kör några mil per år som han gjort påverkar de fasta kostnaderna milkostnaden rätt ordentligt. Har man en bil länge och kör mycket så kan man få ner milkostnaden bra mycket från 39kr/mil.. och även kortare ägande kan bli "billigare".

Jag räknar med att min milkostnad inklusive värdeminskning under de tre år jag har leasingbil kommer att vara betydligt lägre.
Har avtal på service så vet vad det kommer kosta.. försäkring är typ gratis, skatten fri 5 år.
Räknar med att byta däck en gång per uppsättning under tre år, 9000kr.
Räknar värdeminskning på ca 50% av inköp. (ca 150k i värdeminskning)
Räknar med att köra ca 3000 mil per år. (2940 mil sen 3:e januari just nu.) :)
Milkostnaden per mil för bränsle ligger just nu på 8,6kr/mil.
Räknat på "övriga utgifter" för tvätt och sånt på ca 10 000kr.
Underhåll, t.ex vax/lack på 10 000kr.
Småfix och vill-ha-tillbehör 5000kr.
Har säkert glömt massor så lägg till 10 000kr till..

Då blir det 150 000 + 77 400 (bränsle) + 9000 + 10 000 + 10 000 + 5 000 + 10 000 = 271 400kr

271 400kr / 9000 = 30,2kr
Jag måste räkna fel på över 27000kr för att få sämre ekonomi i det hela än js1 om man räknar milkostnad.

Då jag kör bilen enbart i min firma blir det ännu "billigare" då jag får dra hälften av momsen på leasingen, all moms på bränsle och tillbehör/service.

Är det något väldigt stort jag kan ha missat eller räknar galet på?
Värdeminskningen säger folk (och säljaren) är runt 45% på tre år... jag räknar på 50% här.

Edit:
Glömde serviceavtalet som kostar ungefär 9000kr på tre år.. alltså en till krona på milkostnaden. (om man inte räknar in det i de 10 000kr som jag satte som glömpeng. :) )
av Kena
Jo lite skillnad, nu kan inte jag hela leasingsvängen men ta bara momsen, och drivmedel 8,6kr/mil( du kör väl diesel? blir lite mer om en privat kör diesel och kör lite då blir skatten betydligt högre). Ska man jämföra så så måste man se på vad du hade betalat om du köpt den privat. Sedan har ts bil rullat 16700 mil, säg att den rullar 30000 mil så minskar ju värdeminskningen brutalt per mil.
Tex köpte vi vår V70 som då gått 7000mil och nu 23000 alltså en värdeminskning på ca 8kr/mil om man räknar att den värd 0kr idag.
Användarvisningsbild
av js1
Ja, den korta körsträckan är direkt förödande för "kr/mil" kostnaden. Nu är det ju inte den kostnaden som rinner ur plånboken utan det är den faktiska kostnaden.
Man kan bolla med siffror och om man räknar för det senaste året isolerat och sätter värdeminskningen till noll så landar det lik förbannat på ca 30kr/mil eller 19500kr/år.

Räknar jag med att jag köpte en ny Volvo vart tredje år med en värdeminskning 45% och motsvarande körsträcka skulle milkostnaden landa på ca 97kr/mil eller 63000kr/år

Mycket roligare att köra ny bil men också mycket dyrare :-)
Senast redigerad av 2 js1, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Slutsats är ju att värdeminskningen står för större delen av bilkostnaden. Mitt sätt att tackla detta är att köpa relativt nya långmilare. Billigt om man har tur, men dyrt om man har otur. Julhelgen kommer att delvis att tillbringas ute i garaget. Slavcylindern till kopplingen har slaget läck på min V70-08 (21000 mil). Hur man än gör har man ändan bak........ :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
js1 skrev:Mycket roligare att köra ny bil men också mycket dyrare :-)

Nej tack du, gamla bilar är fasen så mycket trevligare överlag :) Dom där nya plastraketerna kan ni få behålla :P

Nyaste bil jag skulle kunna tänka mig är XC70 00-05, nyare än så är det bara skräp imo. Näe, tacka vet jag 90-tals bilar :-)-)
Användarvisningsbild
av joel80
Kena skrev:Jo lite skillnad, nu kan inte jag hela leasingsvängen men ta bara momsen, och drivmedel 8,6kr/mil( du kör väl diesel? blir lite mer om en privat kör diesel och kör lite då blir skatten betydligt högre). Ska man jämföra så så måste man se på vad du hade betalat om du köpt den privat. Sedan har ts bil rullat 16700 mil, säg att den rullar 30000 mil så minskar ju värdeminskningen brutalt per mil.
Tex köpte vi vår V70 som då gått 7000mil och nu 23000 alltså en värdeminskning på ca 8kr/mil om man räknar att den värd 0kr idag.

Jag har alltså inte räknat bort momsen! Inte på leasingavgiften och inte på bränslet eller utgifterna. Jag kör på ca 0.6l/mil.. 0,6*14,30kr = 8,6kr. Skulle bli samma summa om jag körde privat. Och jag fick med 5 års skattefritt också p.g.a förra årets miljöbilsregler. (Annars skulle skatten vara på 1100kr per år.. inte så farligt.. skulle öka milkostnaden med ca 30 öre.
Räknar jag bort momsen jag får dra blir det ca 19000kr på leasingavgiften (typ på värdeminskningen) och 1,7kr per mil mindre på bränslet. Sen ytterligare tusenlappar på tillbehör och tvätt..
Jag räknade inte med det för att få en rättvisare jämförelse.

Jag skrev ju och menade att det var just p.g.a att js1 kört så lite.

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]

Hur många mil. Har den fräscht brä[…]