...

Moderator: Moderatorer

Anser du det vara jobbigt med folk som inte bländar av / bländar av för sent?

Ja, väldigt störande!
99
89%
Nej, jag tycker det är säkrare att köra så!
12
11%
av OC-RA
Jag fick för mig att det var en seriös diskusion vi förde här men jag kanske misstog mig.
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
OC-RA skrev:Ah vad härligt att ni reagerade, självklart ska man ha helljuset på när man ligger ensam på vägen men jag menar att man inte ska ha det på när det finns andra bilar inom synhåll. Det irriterar alltid.
Sen det här med att jag skulle vara en stadsmänniska stämmer ju inte riktigt, jag har dom sista 20 åren pendlat 2,7 mil enkel resa till jobbet och det är bara 70-90 väg , slingrig som bara den. Men det är klart ska man ligga över gällande hastighet så räcker kanske inte halvljuset till. Nä blända av i tid eller stanna hemma.
Ja du, med dina påståenden så blir det reaktion...
Nå, jag pendlar 4,5mil enkel väg längs lågtrafikerade vägar till jobbet, 70- 90 vägar det oxå, men skulle aldrig falla mig in att köra hela den sträckan på bara halvljus, inte ens i 70. Givetvis måste jag köra på halvljus när nån ligger framför mig, eller jag får möte...
Devisen "behandla andra som jag själv vill bli behandlad" kör jag med, och tänker på det extra iomed de extraljus jag har.
Och inte är det frågan om att kunna överskrida några satta hastigheter inte, ligger du i 70 med halvljuset på och nåt dyker upp i ljuskäglan så hinner du nästan halva den upplysta sträckan innan du hinner ens ta på bromsen, och sen är det försent för du kan omöjligt få stop på bilen på den sträcka som är kvar.
Förvisso så är det svårare att vara förberred på djur som springer upp på vägen än en bil eller en gående , djuret kanske du inte sett även med helljus men bilen/ gåenden skulle ha upptäckts tidigare.

Har nyligt fått en älg över huven, och det var en morgon på väg till jobbet, kom runt en kurva, hade helljuset på men slog av det pga en bil som låg ca 500m längre fram plus ett möte som då var ca 1km bort(låååång raksträcka), några sekunder senare upptäckte jag en älg som sprang upp på ca 80m, klart utanför halvljusets täckning men det var tack vare det svaga morgonljuset o de framförvarade bilarna jag såg den.
Trots det avståndet hade jag ingen chans att få stopp på bilen (gick 90) så jag väjde men fick ändå bakbenen i fronten på bilen. Bilen går att köra.

Den händelsen gav mig såattsäga vatten på kvarn i den åsikten att den person som inte använder heljuset så mycket han kan spelar ett rätt högt spel med sin egen, och passagerarnas säkerhet.
Det händer att jag, som passagerare, känner mig tvingad att påpeka att föraren bör tända helljuset, och det känns fel, ska inte behöva göra det.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ytterst störande då mötande inte bländar av (om de bländar av alls...), om inte helljusblink hjälper så får dom helt enkelt acceptera att även jag använder helljus.

Att kunna klara sig på halvljus kan jag till viss del hålla med om, i många fall så måste man ju pga övrig trafik hålla sig till halvljus för att inte blända och då är det jäkligt bra att ha ett ordentligt halvljus.
Ett bra helljus är ju självklart också ett måste, men halvljuset är på nåt sätt viktigare för det använder man mest.
Ju mer extraljus man har desto sämre upplevs ju det egna halvljuset, värt att tänka på i dessa märka tider.
av anp
Jag stör mig väldigt på alla ******* som slår på helljuset innan själva mötet.
Ibland flera billängder.
Hur mycket jag än tittar till Höger för att undvika en ev, ljuskägla, och hur mycket det än står i körkortsteorin att det kan vara säkrare att göra så. Så blir jag bländad/störd, och får sämre "mörkerseende" en kort tid efter mötet.
Jag har ett väldigt bra halv/helljus ( utan x-ljus ) på min bil, så pass bra att väldigt många blinkar med sitt helljus mot mig vid möten, men ändå tvingas jag ofta sänka farten efter möten för att jag inte ser tillräckligt bra.

Så det som kan upplevas som trafiksäkert för den ena, kan i själva verket vara väldigt trafikfarligt för den andre.

Fastmovings devis "behandla andra som jag själv vill bli behandlad" kör jag också med, och bländar då hellre av för tidigt än för sent även om det innebär att jag måste sänka farten av rädsla för ev, vilt eller annat hinder på vägen.

Jag har vid ytterst få tillfällen haft anledning att be någon slå på helljuset då jag varit passagerare. Men vid desto fler tillfällen har jag bitit mig i tungan för att inte be föraren slå av sitt helljus vid möten/upphinnande med/av andra fordon.

Jag har även vid ett flertal tillfällen stannat vid sidan av vägen för att släppa förbi ******* som legat bakom, och inte haft vett att blända av sitt helljus trots framförvarande trafik i samma fil.

Jag har även då mitt humör och trafikbeteende varit riktigt uselt, och jag haft mina 100w försedda bigknickare X 3/5 stycken monterade, lagt mig bakom den nyss förbisläppta bländande ******* och tydligt visat denne hur irriterande det är med ett skarp helljussken i backspeglarna/kupe´n från nära håll.
Oftast har det haft önskad effekt, för sedan har de varit snabba med att blända av i tid.
av OC-RA
Jag ger upp, frågan var inte om att du skulle köra omkring på halvljus jämt utan om du blev bländad eller inte. Jag sa att man klarar sig på halvljus inte att man inte får använda helljus.
Men visst vill du feltolka så okej.
Användarvisningsbild
av Brainy
anp skrev:Jag har även vid ett flertal tillfällen stannat vid sidan av vägen för att släppa förbi ******* som legat bakom, och inte haft vett att blända av sitt helljus trots framförvarande trafik i samma fil.
Jag brukar dra på varningsblinkersen några sekunder när någon gör så, brukar fungera.

/Anders
av anp
Brainded skrev:
anp skrev:Jag har även vid ett flertal tillfällen stannat vid sidan av vägen för att släppa förbi ******* som legat bakom, och inte haft vett att blända av sitt helljus trots framförvarande trafik i samma fil.
Jag brukar dra på varningsblinkersen några sekunder när någon gör så, brukar fungera.

/Anders
Provat både varningsblinkers och broms/dimljus, men alla fattar inte den vinken.
av OC-RA
Nej tyvärr är det inte alla i trafiken som förstår ordet hänsyn.
Användarvisningsbild
av Qaskiz
Jag bländar alltid av så fort jag ser en annan bil, jag blir vansinnig när folk slänger på helljuset precis när man möts.
av OC-RA
Då är vi två.
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]