OC-RA skrev:Ah vad härligt att ni reagerade, självklart ska man ha helljuset på när man ligger ensam på vägen men jag menar att man inte ska ha det på när det finns andra bilar inom synhåll. Det irriterar alltid.Ja du, med dina påståenden så blir det reaktion...
Sen det här med att jag skulle vara en stadsmänniska stämmer ju inte riktigt, jag har dom sista 20 åren pendlat 2,7 mil enkel resa till jobbet och det är bara 70-90 väg , slingrig som bara den. Men det är klart ska man ligga över gällande hastighet så räcker kanske inte halvljuset till. Nä blända av i tid eller stanna hemma.
Nå, jag pendlar 4,5mil enkel väg längs lågtrafikerade vägar till jobbet, 70- 90 vägar det oxå, men skulle aldrig falla mig in att köra hela den sträckan på bara halvljus, inte ens i 70. Givetvis måste jag köra på halvljus när nån ligger framför mig, eller jag får möte...
Devisen "behandla andra som jag själv vill bli behandlad" kör jag med, och tänker på det extra iomed de extraljus jag har.
Och inte är det frågan om att kunna överskrida några satta hastigheter inte, ligger du i 70 med halvljuset på och nåt dyker upp i ljuskäglan så hinner du nästan halva den upplysta sträckan innan du hinner ens ta på bromsen, och sen är det försent för du kan omöjligt få stop på bilen på den sträcka som är kvar.
Förvisso så är det svårare att vara förberred på djur som springer upp på vägen än en bil eller en gående , djuret kanske du inte sett även med helljus men bilen/ gåenden skulle ha upptäckts tidigare.
Har nyligt fått en älg över huven, och det var en morgon på väg till jobbet, kom runt en kurva, hade helljuset på men slog av det pga en bil som låg ca 500m längre fram plus ett möte som då var ca 1km bort(låååång raksträcka), några sekunder senare upptäckte jag en älg som sprang upp på ca 80m, klart utanför halvljusets täckning men det var tack vare det svaga morgonljuset o de framförvarade bilarna jag såg den.
Trots det avståndet hade jag ingen chans att få stopp på bilen (gick 90) så jag väjde men fick ändå bakbenen i fronten på bilen. Bilen går att köra.
Den händelsen gav mig såattsäga vatten på kvarn i den åsikten att den person som inte använder heljuset så mycket han kan spelar ett rätt högt spel med sin egen, och passagerarnas säkerhet.
Det händer att jag, som passagerare, känner mig tvingad att påpeka att föraren bör tända helljuset, och det känns fel, ska inte behöva göra det.