Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T-rex
Min toppackning hade gått så pratade jag oxå med volvo men det var uteslutet att välja dom, 18000 för att byta motor och då får jag stå för motorn själv.
Slutade med att jag köpte en motor på bildelsbasen (med bra komp o dyl) för 6000kr och sen anlitade jag en liten firma här i gbg som bytte motorn för 5000kr :)
Mycket mer prisvärt, tycker jag.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja det var bra pris!
5000:-ink moms= 4000:- exklusive moms!
Oljan kostar över 1000:-
Glykol, packningar m.m.
Duktigt svartjobb !!! Och anställda som får bidragslön?
Elller så bytte han motor och provkörde på 2 timmar... Not!
Användarvisningsbild
av CarMan
Ser i T-red profil att han har helt andra motorer än trådskaparen, dessa är lättare att byta, men fortfarande gör man det inte vitt för det priset, knapt ens svart om det ska vara fackmanamässigt urfört!
av KenthJ
Det sitter en 185hk i min, går det att sätta i en 163hk istället, av samma årmodell eller -07 ?
Enligt vissa uppgifter är dessa motorer lika, men enligt min instruktionsbok skiljer det i komp.

Kan någon rekommendera någon verkstad i Borås eller gbg området ?
av T-rex
CarMan skrev:Ser i T-red profil att han har helt andra motorer än trådskaparen, dessa är lättare att byta, men fortfarande gör man det inte vitt för det priset, knapt ens svart om det ska vara fackmanamässigt urfört!
Köpte olja,glykol o packningar själv, bytte även kamrem o vattenpump + vevaxelpackningen när motorn var på golvet.
Kvitto o garanti fick jag oxå. Fälgkungen.se :)
Användarvisningsbild
av CarMan
Du ser. Helt orelevant pris du kommer med som exempel.
av T-rex
Jag ser vad? Priset är väl högst relevant, för dom gällde det bara i o ur.
Användarvisningsbild
av CarMan
Om man skriver att man bytt motor på en verkstad för 5000:- och att en annan ville ha 18000:- för samma jobb. Så är det ju grovt missvisande om det nu visadesig att 18000:- var all inclusiv.
Och 5000:/ var bara arbetskostnad för i/ur. Sen tillkom det massa saker...
(Dessutom tveksamt om det var utfört vitt)

Du måste ju jämföra samma sak!

Volvo är ju dumma i huvet! Dom tar 600000:- för en ny bil! En ny cresent går ju köpa för 4000:-
av KenthJ
Även om siffrorna inte är helt jämförbara så kan det vara bra att veta hur andra har gjort och vad det kostade.
Nu är iallafall bilen flyttad till en mindre verkstad, som enligt vad andra skrivit här, är både bra och har vettiga priser.
Får se vad dem kommer fram till..
av KenthJ
Då var bilen lagad. Det var oljekylaren som var felaktig.

Känner mig något irriterad på första verkstaden som hävdade att oljekylaren var det inget fel på och som rekommerade mig att byta motor. Fast jag är ju glad att de hade fel..

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]

ok, intressant! Vad det går att krån[…]

Elpriset

Knappt 0.1kWh idag, men har inte kollat hur panele[…]

Det gäller inte bara Leapmotor, samma sak […]