Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Arasul
Var och scoutade utanför lokala volvohandlaren efter jobbet idag... Där stod set två trailrar som höll på att lastas av. Tyvärr hade bilarna inga regplåtar, men jag såg en som liknade min spec, med fälgar och hela kitet. Hoppas på ett samtal från säljaren i morgon.
av raven76
bem skrev:
poseidon skrev:
VoC på webben funkar inte med nya bilar enligt supporten. Kanske i vår.
Jag blev nyfiken och kikade i "MIN VOLVO" och under rubriken "Mitt enkla bilägande" finns "Volvo On Call", där står det:

Just nu kan du inte aktivera Volvo On Call i Min Volvo. Vi ber om överseende och jobbar på att åtgärda detta så fort som möjligt.
Under tiden kan du använda mobilappen för Volvo On Call som du hittar i App Store (iPhone), Google Play (Android) och Windows Phone Store (Windows Phone).

Har haft min nya V70 i lite över 2 veckor.
Vad är det tänkt man kan göra där på den sidan?
Samma saker som i appen fast på webben på den sidan?

/Bo
Japp. Du kan göra samma saker på hemsidan som i appen. Därför vore det ju fint att få det att fungera. Iofs har jag ju alltid telefonen med, men skulle kännas bra med en backuplösning.
Användarvisningsbild
av RilleS
Efter en massa beslutsångest är nu följande beställt:

Volvo XC70 II D4 AWD Summun Business Edition 181hk
Ice Vit - (Edit: Ändrade färg till Twilight Bronze)
Automat
Klimatpaket med VOC, rattvärme
Sportpaket (Pan 18”, Dynamic läder)
Lastpaket
Takspoiler
Tröskeldekor
Mattkromade backspegelkåpor
Sportpedaler
Panelinlägg Feather Line
Fast drag
Stänkskydd fram och bak
Eluppvärmda spolarmunstycken
Reservhjul

Jag har varit, och är väl till viss del fortfarande, väldigt osäker vad gäller färgvalet. Har varit inne på Twilight Bronze men på något sätt känns vit lite tuffare. Åker just nu i en röd V70II 2,5 FT R-Design -11 som verkligen drar blickarna till sig, i synnerhet nytvättad.

Sedan får man väl se hur man upplever D4:an, man är ju bortskämd med kraften i 2,5 FT. Finns ju alltid Polestar, eller någon annan, om man skulle bli besviken. Det är för övrigt min första diesel och även första automatväxlade.
Senast redigerad av 2 RilleS, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av bem
Fin specifikation.
En liten grej som kanske inte alla ännu är medvetna om:
Även om det står 181 hk där på D4 AWD så är det inte den nya VEA D4 motorn du får utan det är den gamla 2.4 lit 5 cyl dieselmotorn. Den nya VEA D4 är 4 cyl 2.0 liter och på 181 hk den också. Bara så du inte missat detta att D4 AWD och D4 på XC70 har samma hk - 181 hk - men är olika motorer. Lätt att bli lurad av detta om man inte ser upp. Men jag antar du är medveten om detta, men kan ju finnas andra som ej ser upp och tror de får nya VEA motorn när de beställer en ny Volvo nu med D4 AWD.
/Bo
Användarvisningsbild
av poseidon
RilleS skrev:Efter en massa beslutsångest är nu följande beställt:

Volvo XC70 II D4 AWD Summun Business Edition 181hk

?.........

Sedan får man väl se hur man upplever D4:an, man är ju bortskämd med kraften i 2,5 FT. Finns ju alltid Polestar, eller någon annan, om man skulle bli besviken. Det är för övrigt min första diesel och även första automatväxlade.

Hade oxå 2,5ft innan. Kör man så man behöver kraften från motorn så kanske man skall fundera igen. Ångrar iaf inte mitt val.

Den blir fin din bil!
Användarvisningsbild
av RilleS
Jo, det blir den gamla 5-cyl D4:an eftersom det är en AWD, men det är absolut på sin plats med ett förtydligande, man tycker knappt att säljarna har koll emellanåt. Hade jag beställt samma bil som tvåhjulsdriven så hade det blivit den nya 4-cyl D4:an som också är på 181hk.

-----------------------------

Jag kör väl inte så jag behöver kraften egentligen, men den är väldigt trevlig vid omkörningar :wink: . Provkörde 163hk och den känns inte direkt slö även om den inte skickar på som FT eller D5.

För övrigt kommer jag nog byta färg till Twilight Bronze, tänker på underhållet. Tror det blir lite mustigt och bra djup i färgen när den är lackbehandlad och rentvättad, samtidigt som den ser ok ut även halvsmutsig. Målet är att bilen alltid ska se ren ut utan att lägga allt för mycket tid i tvätthallen. Den röda har varit förvånansvärt lättskött och det beror nog mycket på lackbehandlingen också.
Användarvisningsbild
av bem
Twilight Bronze är fin, men allra finast är enligt mitt tycke Electric silver metallic eller Crystal vit metallic. Kolla på dessa färger om de finns hos din Volvohandlare så skall du se vilken lyster det är i dessa. Nackdelen är att dessa två metallicfärger är några tusenlappar dyrare än de andra metallic.
Själv har jag Seashell metallic på min V70 2014 och den är rätt OK den också. Vilken färg som smuts och så syns minst på är svårt att säga men Twilight Bronze är nog rätt bra ur den synvinkeln.

/Bo
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Nu är ju färgen en personsmak men Electric Silver är väldigt snygg och praktisk färg och så är den lite häftigare än silver metallic då den skiftar till lite olika nyanser beroende på vädret. :) Köper man Crystal White får man inte va så petig när man får bilen då det skiljer i nyansskillnad när dom lackat bakre delen av bilen då det är aluminium där och färgen blir en hel del mörkare där, ser ut som bilen varit krockad där och sen ersatt men någon färg som inte är så lik. Syns speciellt då bilen är lite smutsig. Fin spec blir nog bra nu när dom höjt effekten från 163 till 181 dessutom tycker jag att den är lite snabbare 0-50 än vad än t.ex v70 är 0-50 med D4 (163hk) 2,0- 5 cyl. :)
Användarvisningsbild
av RilleS
Tackar för alla synpunkter och förslag.
Silver är absolut ett alternativ, riktigt snygg ren och håller sig fräsch mellan tvättarna. Alla de här färgerna är ursnygga under spotlightsen i bilhallarna.

Blir väl ännu en sömnlös natt :) .

/Richard
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]