Elmeholt skrev:
Men du som har funktionen [DRL], fungerar den bra?
Hej,
Såvitt jag kunnat bedöma fungerar det hela bra med DRL. Den där specialarn med att köra in/ut i en tunnel - jag har hittills kört igenom en tunnel en gång och då tänkte jag inte på det där med övergång från DRL till halvljus när man åker in i tunneln och tillbaka till DRL när jag kom ut ur tunnneln.
När jag hämta min nya V70 för lite över två veckor sen och säljaren då hade en genomgång med mig hur hur bilen funka så stod jag först som ett frågetecken när han börja prata om DRL för jag hade aldrig hört talas om detta förr. Men det verkar som sagt funka bra, i alla fall inget jag reagerat på att det inte skulle funka som tänkt. Enligt Volvo är det ett "hjälpmedel för att spara energi". OK, ett skäl så gott som något, men några mängder energi kanske inte sparas men något. Kanske ökar livslängden på övriga lampor som ej behöver vara tända när DRL är aktivt.
Nu är jag lite osäker om bakljusen är på när DRL är aktivt (men det tror jag nog i och med att det är LED lampor i bakljusen på 2014 så de lär inte dra mycket ström) - nån som vet/kollat (på MY14)? Men det står i och för sig i handboken till min V70 MY14 att med ljuset inställt i Auto läge så lyser Positionsljus (bakljus LED) och sidomarkeringsljus (LED på sidan baklyktan) under dagtid (=DRL aktivt).
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.