Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emastar
Precis som rubriken lyder så har jag ett klonkande ljud höger bak när jag kör i hålor eller kör över nåt som är lite ojämnt. Har dock börjat slå mer än det klonkar...
Dåligt insatt på hur det är uppbyggt bak, finns det nån fjäderbenslagring eller är det hela fjäderbenet som man måste byta?
Misstänker att det är nåt sånt som är problemet.. Annars tar jag gärna emot förslag på vad som kan vara fel :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag kommer inte på det korrekta namnet, men fästena i toppen av dämparna brukar ge sig med åren. Dom sitter under golvet i bagaget, så det är enkelt att titta efter och byta.

Sen finns det ju mycket som kan "klonka", klonka är ju ändå rätt individuellt vad man anser som klonkande. Övriga saker inkluderar bussningar och allt annat som rör sig där bak.
av sssljo
Hejsan.
Min första tanke är om det sitter något uppenbart löst tex ett bromsok eller dylikt(fjäderbrott). Nästa tanke, upp med den på en lyft och känn efter. Kanske banka med en grövre bräda, underifrån och från sidorna. Kanske bryta lite med ett spett.
Oftast så brukar det märkas var det sitter något löst.
// Jonas
av emastar
Har kollat det som lucif3r skriver om. Och på höger sida är det väldigt glappigt. Så det är nog boven. Börjar med att byta den "tallriken" och se om ljudet försvinner
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]