- fre 06 dec 2013, 09:55
#811984
Till att börja med: Panelinstrumentet är inget precisionsinstrument. Det visar ju inte ens gradtal i siffror. Då blir det väldigt svårt att säga vad som är rätt eller fel. Vill du kontrollera detta så finns det ett par möjligheter. En förhållandevis dyr men enkel metod är en IR-termometer. Det är som en sorts "laserpekare/ficklampa" som visar direkt på en display vad temperaturen är på den yta som man "lyser på". IR-termometrar finns på Clasisjön, Kjell & Co och Biltema, Conrad samt liknande prylvauhus. Men dom kostar minst 3 - 400 kr.
En billigare men lite mer omständlig metod är en vanlig digital (elektrisk) termometer med tempgivare på en sladd. OBS! Den måste kunna visa uppåt 100°C. Du får tejpa fast givaren på något bra ställe på topplocket, nära termostaten, men absolut inte efter termostaten. Innan termostaten har öppnat är det ju kallt i slangen och kylaren medan motorn håller på att bli varm. Tejpa givaren så att den säkert ligger an mot den varma metallytan. Var generös med tejp och sätt gärna en liten bit skumplast över så att den värmen du vill mäta stannar kvar mot givaren. Glöm inte att tejpa fast sladden så att den inte trasslar in sig i remmar och fläkten m.m. Led in termometern till instrumentbrädan och kör bilen genomvarm. Jämför med lägena på panelinstrumentet så vet du vad strecken betyder i gradtal. Om du skulle ha en IR-termometer i stället, så mät på samma tilltänkta plats. Men då får du stanna tillfälligt för att gå ut och mäta. Gärna flera gånger under uppvärmningen så att du ser tendensen. Jämför det också med panelinstrumentet.
Skulle det ändå vara så att du tycker att luften från kupévärmen och defrostern är kall trots allt, så bör du spola igenom kylsystemet och framförallt värmeelementet. Elementet kan ha börjat slamma igen så det blir dålig cirkulation. Även luftfickor kan förekomma, men det är lite långsökt på en bil som har varit i bruk under en längre tid. Dom brukar uppträda i nära anslutning till att man har jobbat med kylsystemet, bytt termostat etc. etc.
Du kan naturligtvis kontrollmäta panelinstrumentets givare också, men det förutsätter att du vet vilket ohmvärde den skall ha vid olika temperaturer.