Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tonyboy
Jag har fått gammalt hederligt fläktremstjut på min V70 D5 II -08. Ljudet verkar komma från Multiremmen som driver generator osv.
Kan det vara frihjulet till generatorn som börjar kärva? Jag har dock plockat bort det lilla plastlocket på frihjulet, och därefter är det möjligt att rotera axeln (med splines på) medurs. Men man får ta i en del med fingrarna men det går inte att rotera moturs.
Andra tips på hur man kan felsöka tjutet?

/T
Användarvisningsbild
av Anders E
Lurigt men det kan även vara ac-kompressorn som går trögt.
Se andra trådar här men för att undvika ett dyrt motorras hade jag
nog låtit en verkstad kolla detta innan du startar bilen igen..

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=92222
Användarvisningsbild
av hollan
och hade acn kännts normal hade jag definitivt bytt rem och spännare för detta är en svag punkt på dessa motorer
av Tonyboy
Tack för tips.
Det tjuter inte så jättemycket men det är pulserande och minskar med varvtal. Hade liknande problem med min vw 1.9tdi där frihjulet till generatorn skar, det lät iofs 100ggr mer och ljudet minskade med varvtal.

Får väl försöka häkta av remmen och se om man hittar något eller låta en verkstad titta på det.
Användarvisningsbild
av CarMan
Nog Inge fel på AC:n. Den brukar funka, tills den skär, men inte på din om jag får gissa.

Men remspännaren kärvar nog!!!

Detta är minst lika farligt, remmen kan hoppa av o gå in i kamreren...
av oldtimersmc
Köp en mekhandbok!
av AndS
Jag skulle inte chansa och fortsätta leta själv utan direkt ta kontakt med en verkstad.
Händer något imorgon med den remmen inblandad så kan det kosta stora pengar, sök lite här på forumet så kommer du upptäcka vad som kan hända.
av oldtimersmc
Ja för fan inte vänta utan sätt i gång och meka (om du är kapabel och har möjligheter) eller lämna in nu!
Uppenbarligen så slirar remmen och då kan det gå fort.
av Tonyboy
Monterade bort multiremmen igår och den såg bra ut, tror den byttes tillsammans med kamrem för 1 år sedan på 18' mil service. Inga torrsprickor och gummit kändes bra. Spännaren var också bra, den rullade lätt och hade jämt tryck. AC och servo som sitter med en liten rem var det heller inga konstigheter med, rullade jämt och glappade inget vad jag kunde känna.
Det som inte kändes så bra var frihjulet till generatorn, den kändes trög och glappade något. Jag skruvade bort generatorn och fick frihjulet bytt idag och nu är tjutet borta!
Imorgon blir det oljebyte, sen hoppas jag att bilen inte havererar på ett år till nu... :)
Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]