Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
OutKaszt skrev:
joel80 skrev:Det kan du ha som argument om säljaren vill ha ersättning för körda mil med bilen. ;)
Ersättning för körda mil kan hon drömma om. Har ändå inte blivit några mil, 20 kanske. Funderar däremot på att be henne betala för bensinen, alternativt att jag kör med bilen tills tanken är på samma nivå som när jag tog den. Hon skall fan inte få tjäna en krona på detta, då hon ljugit rakt upp och ner om allt.

Problemet kan väl vara att dom ev har rätt till det, fast jag tror det bara är om det är du som köpare som kräver återtagandet.. och det kan man bara kräva efter att firman försökt få bukt med felet ett par gånger. Samtidigt har du rätt till ränta på köpeskillingen.

http://www.mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/fragorochsvar.aspx
Avdrag för nytta vid hävning
Fråga: Jag har köpt en ny bil med 2 års nybilsgaranti som efter 20 månader började gå dåligt. Då säljföretaget trots flera försök inte lyckats avhjälpa felet är vi överens om att häva köpet. Har säljföretaget rätt att göra avdrag för de 2000 mil jag kört?

Svar: Du har rätt till ränta på köpeskillingen (Riksbankens referensränta + 2 %) och säljföretaget har rätt att göra ett avdrag som motsvarar den nytta du haft av bilen. Hur detta avdrag ska beräknas framgår inte av konsumentköplagen. MRF (och M) rekommenderar att nyttan i normalfall beräknas enligt följande formel: 0,5% av köpeskillingen per månad och 0,5% per körda 100 mil. Enligt MRFs och Konsumentverkets leveransbestämmelser ska kunden vid hävning få minst så mycket pengar att han kan köpa en felfri bil av samma modell och utförande och med samma körsträcka som den han lämnar tillbaka.
Användarvisningsbild
av SvenB
OutKaszt skrev:..alternativt att jag kör med bilen tills tanken är på samma nivå som när jag tog den.

Det tror jag inte är något bra alternativ ifall något skulle rasa. Släpp iväg bilen fortast möjligt.
av OutKaszt
SvenB skrev:
OutKaszt skrev:..alternativt att jag kör med bilen tills tanken är på samma nivå som när jag tog den.

Det tror jag inte är något bra alternativ ifall något skulle rasa. Släpp iväg bilen fortast möjligt.
Risken finns ju att kompressorn hinner pajja. Men har iaf låtit henne köpa tillbaks bilen och fick betalt för motorkudden jag bytte samt 700kr i bränsle för att jag tankat den. Hon hade inte så mycket att säga emot, var ganska arg. (för att hon ljugit för mig dvs)
Vad bra att det löste sig till någolunda belåtenhet
Volvo är ju Sveriges mest sålda bil, så du skall säkert hitta något.
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]