Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
Volvo XC60 börjar tillverkas i Kina

Efter årsskiftet börjar Volvo tillverka XC60 i den nya fabriken i kinesiska Chengdu. Tack vare lokal tillverkning kommer det kinesiska priset på XC60 sjunka med en fjärdedel.
av Linqid
skyrazer skrev:Tveksamt om det är bilar för våran marknad?
Enbart för kinesiska marknaden. Positivt tycker jag, då det inte är rimligt att skeppa bilar från Gent till Kina när man har egna fabriker på plats. Lägre omkostnader och bättre marginaler. Jag tror inte heller att man behöver oroa sig för att tillverkningen ska försvinna från Europa, det är knappast särskilt lönsamt att göra det omvända heller (dvs från Kina till Europa). Det är ju bara att se på resten av de asiatiska tillverkarna som i princip alla har egna fabriker i framför allt USA men även i Europa.
Så ett inslag i rapport igår där dom intervjuade en på fabriken i Kina han sa att dom kommer hålla bättre byggkvalité än dom som byggs i Göteborg. :lol:
Användarvisningsbild
av Funk
simonhalmstad skrev:Så ett inslag i rapport igår där dom intervjuade en på fabriken i Kina han sa att dom kommer hålla bättre byggkvalité än dom som byggs i Göteborg. :lol:
Ja skulle han säga att dom tänkte vara sämre.. ;)

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
S80 har ju tillverkats i Kina sedan 2007, så varför skulle dom inte kunna göra Xc60...
av Lövet
Finns inget som säger att Kineser inte kommer kunna bygga med exakt samma kvalité som de som är byggda i Europa. Det gör de inte idag enligt de som kört S80L men hur många år har de hållt på 3-4? Vänta lite bara ska ni se.
av Primus
Jag har besökt Mercedes fabrik i Kina. Är ganska säker på att kvaliteten är den samma som i Tyskland. Det var vår bedömning. Företaget själva sa att de har samma kvalitet. Och deras resonemang kring det höll enligt mig. Också vid själva genomgången av fabriken tydde allt på hög kvalitet.

De tillverkar dock bara för den Kinesiska marknaden då hela västvärldens bilproduktion skulle gå i graven om lika bra Mercedes kunde tillverkas för så låga kostnader och sedan säljas. Man tror inte man kan hålla upp priset på MB om det är uppenbart att produktionskostnaden sjunkit och att tillverkningen är i Kina.

Min 2 cent...
Användarvisningsbild
av Guru
S80L byggs i en gemensam fabrik med Ford. Går både Volvo och Ford om vart annat på den banan.
S60L och XC60 byggs i Volvos egen fabrik där erfarna tekniker/montörer från Sverige/Belgien varit med och bestämt från fabrikslayouten till sista balanseringen. Finns ingen anledning att tro att bilarna därifrån skulle vara sämre än de från Europa.
Användarvisningsbild
av Allinug
Tydligen går försäljningen av Volvo-bilar väldigt bra i Kina, så bilarna är definitivt för kinesiska marknaden. Att frakta bilar med fartyg från Kina till Europa lär knappast löna sig. Frakten i sig är inte så dyr, men det kostar att skydda bilarna från skador och frakttiden är lång. T ex är klimatet extremt fuktigt ombord på fartygen.

Kvaliteten tror jag inte skiljer speciellt mycket. Möjligen att det finns problem i början. Kineserna är vassa.

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]