Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dissonans
I mina ögon är det en Fordmotor. Om Ford har designat själva hårdvaran, så är det en Fordmotor. Att sen Volvo (tillsammans med Bosch) har petat lite på insprut och SW ser jag inte som en stor ändring av motorn. Bosch-komponenter och styrsystem finns och har funnits i en uppsjö av motorer hos olika bilmärke.

Jag saknar fortfarande en länk till de artiklar som omnämndes i det första inlägget, det hade varit mycket intressant att få läsa om de ändringar som Volvo har gjort på Fords motor.

För övrigt tror jag det kvittar om det är en Ford- eller Volvomotor, det största potentiella problemet med T4 tror jag är litereffekten. Att ta ut 180 häst ur 1.6 liter borde slita mer än att t ex ta ut 231 häst ur 2.5t. Huruvida det faktiskt blir ett problem eller ej lär inte visa sig än dock. Time will tell.
av perhall
Fords bensinmotorer är ju bra, så vad är problemet?
Men litereffekten är såklart inte bra för hållbarheten, dock finns ju allt fler std-bilar med litereffekt en bit över 100 hk.
Audi 2,0T 211hk
Volvo T5 240-245 hk 2 l
VAG 1,4 TSI 160 hk
etc.
av mattish
Ni tror inte att utveckling går framåt i samma takt som hållbarheten?

Kolla inom motorsporten, där är effekt/liter mycket högre än i standardbilar. Dessutom så används ju effekten också. I en vanlig standardbil är det väldigt sällan som den går på maxeffekt.
av dissonans
mattish skrev:Ni tror inte att utveckling går framåt i samma takt som hållbarheten?

Kolla inom motorsporten, där är effekt/liter mycket högre än i standardbilar. Dessutom så används ju effekten också. I en vanlig standardbil är det väldigt sällan som den går på maxeffekt.
Det är ju det som tiden får utvisa. Standardmotorer som kallstartas i 20 år över 35 000 mil är ju inte exakt samma användningsfall som inom motorsporten (och inte heller något som Volvo kan testa/mocka genom att köra in bilen i en fryscontainer över natten och sen fullvarva den direkt vid start). Förhoppningsvis har utvecklingen gått framåt i samma takt som hållbarheten. TS verkar ju väldigt rätt för Ford-motorer, men det tror jag inte han behöver vara. Skulle jag överhuvudtaget vara rädd för något med T4an så är det just effektuttaget. Antagligen behöver man inte ens vara rädd för det.
av perhall
En del är rädda för D2 för att det är en Citroën-motor/PSA-motor. De är grymma på dieselmotorer. Det finns massor problem med PEugeot, Citr, Ford etc. men inte motorerna! Betydligt fler maskinskador på VAG-motorer t ex.
av V70ägare
Ni bara retas :cry:

hehe, ne jag sitter inte och gråter över en del stöddissar här som tror de kan allt bara för att de är tekniker. Bläk, nä.

Detta är lite out of the box och har inte riktigt med diskussionen att göra men ändå på ett vis.
Jag har hört så många prata (oftast negativa gubbar och andra tråkmånsar) genom åren, som ex. när de började införa insprutningssystem istället för vanliga förgasare, det håller alrdig i längden, det elektiska. Elhissar bara går sönder. Efter 940 gick i graven så var det hur många som helst som påpekade att de nya motorerna går aaaaaldrig i 30000-40000 mil som de gamla motorerna. Jag har en hel uppsjö med olika citat genom åren och alla har alltid haft fel. Så antingen är vissa personer avundsjuka på oss som har råd att köpa nya bilar eller om de själva har nyare bilar så försöker de väl verka mer pålästa och kunniga än de faktiskt är. Att någon säger, "jag har varit bilmek i hela mitt liv" ändrar ingenting. Finns inget som skulle tyda på att ni skulle veta mer om material och hållbarhet av motorer. Inte förren en motor isåfall har funnits i många många år på marknaden.

Lite hårt inlägg men sant. Enligt mig och många andra. Tyck var ni vill men jag ändrar inte uppfattning. Nu ska jag njuta i min Svenska Volvo T4 :twisted:
av osla
V70ägare skrev:Ni bara retas :cry:

hehe, ne jag sitter inte och gråter över en del stöddissar här som tror de kan allt bara för att de är tekniker. Bläk, nä.

Detta är lite out of the box och har inte riktigt med diskussionen att göra men ändå på ett vis.
Jag har hört så många prata (oftast negativa gubbar och andra tråkmånsar) genom åren, som ex. när de började införa insprutningssystem istället för vanliga förgasare, det håller alrdig i längden, det elektiska. Elhissar bara går sönder. Efter 940 gick i graven så var det hur många som helst som påpekade att de nya motorerna går aaaaaldrig i 30000-40000 mil som de gamla motorerna. Jag har en hel uppsjö med olika citat genom åren och alla har alltid haft fel. Så antingen är vissa personer avundsjuka på oss som har råd att köpa nya bilar eller om de själva har nyare bilar så försöker de väl verka mer pålästa och kunniga än de faktiskt är. Att någon säger, "jag har varit bilmek i hela mitt liv" ändrar ingenting. Finns inget som skulle tyda på att ni skulle veta mer om material och hållbarhet av motorer. Inte förren en motor isåfall har funnits i många många år på marknaden.

Lite hårt inlägg men sant. Enligt mig och många andra. Tyck var ni vill men jag ändrar inte uppfattning. Nu ska jag njuta i min Svenska Volvo T4 :twisted:
den är ju inte helsvensk då. då är den ju tysk om du räknar att insprutningen som det som gör hela motorn. det jag anser vara viktigt för en motor är väl tilltagna lager, stakar, kolvar och rejält block/topp så det håller år ut och år in som gamla rödblockare tex, eller mercas om 601,602,603 samt 605 och 606. dom går lätt 100 tusen mil utan att röra motorn annat än vanlig service. vi kan ta d24:an som ett exempel, enligt vad du säger så ska den motorn vara lika bra som tex mb dieslar, men de är den inte, det är bara skräp pga toppen spricker, kamaxel som går av och insprutningspump som börjar läka. det är kvaliten på godset som det är fel på. samma sak när volvo gjorde rödblockaren till en lågfriktionsmotor med blandannat smalare lager, den höll inte heller lika bra
av V70ägare
Så du menar att både T2/T3/T4 är skräp där blocken och toppen spricker? Har du hört eller sett någon göra det ens på långmilarna? Varför tysk menar du? och aluminiummotorer kom ju redan till 850. ..skulle de med va lika klena i konstruktion?
den ända motorn som jag hittills hört om sett med egna ögon som rasat är D2. En S60 och en V60. Jag påstår inte att det är,skräp men någon dom vet vad problemet med,dom är.?
V70ägare skrev:hehe, ne jag sitter inte och gråter över en del stöddissar här som tror de kan allt bara för att de är tekniker. Bläk, nä.
Möjligen skulle vi gråta över de som inte ens är tekniker nog för att begripa att de inget begriper.
Jag har hört så många prata (oftast negativa gubbar och andra tråkmånsar) genom åren, som ex. när de började införa insprutningssystem istället för vanliga förgasare, det håller alrdig i längden, det elektriska.
Det gjorde de inte heller. Bosch D-Jetronic är ett exempel på ett krångelsystem utan dess like.
Elhissar bara går sönder.
Det gjorde de också.
Efter 940 gick i graven så var det hur många som helst som påpekade att de nya motorerna går aaaaaldrig i 30000-40000 mil som de gamla motorerna.
Jo, så långt går de, men de betydligt högre kolvhastigheterna i de långslagiga aluminiummotorerna har sitt pris, jämfört med de kortslagiga rödblocksmotorerna.
Jag har en hel uppsjö med olika citat genom åren och alla har alltid haft fel.
Alla du räknat upp nu har haft rätt allihop. Det har krävts massor med ytterligare utvecklings-/förbättringstimmar av teknikerna, för att få de nya idéerna att fungera acceptabelt. Ett drygt arbete där det gäller att skaffa sig erfarenhet av ny teknik, så man vet hur den kan användas, och hur den inte kan användas.
Så antingen är vissa personer avundsjuka på oss som har råd att köpa nya bilar eller om de själva har nyare bilar så försöker de väl verka mer pålästa och kunniga än de faktiskt är. Att någon säger, "jag har varit bilmek i hela mitt liv" ändrar ingenting. Finns inget som skulle tyda på att ni skulle veta mer om material och hållbarhet av motorer. Inte förren en motor isåfall har funnits i många många år på marknaden.
Att tro att yrkeserfarenhet inte leder till något ökat kunnande alls är så dumt att alla som tänker själv inser det.
Lite hårt inlägg men sant. Enligt mig och många andra. Tyck var ni vill men jag ändrar inte uppfattning.
Ett tramsigt inlägg som är både dumt och felaktigt, är en korrektare sammanfattning. Men du har ju också klart deklarerat att du är om inte oförmögen, så i alla fall ovillig att lära dig något nytt.

Det statistiska underlaget är förstås magert, men här är några exempel på motorer som finns/fanns i släkten, eller hos mig själv:
D24TIC: Haveri 28000 mil.
B5234T: Haveri 49000 mil.
B21E: 75000 mil. Hur länge den går vet ingen. Den fungerar än.
Användarvisningsbild
av V9097
Jag måste kasta mig in i diskussionen lite, aningen OT.

Först vill jag påminna alla om hur drifsäkerheten i våra vanliga bilar har förbättrats under de senaste 50 åren (ok, undantag finns). Alla detaljer har inte varit till det bättre, men åtskilliga har varit ett litet kliv i rätt riktning. Jag tar brytarlöst tändningssystem som ett litet exempel. Jag minns tydligt från min barndom att det var vanligt med bilar som inte startade.

Högre driftsäkerhet är däremot inte samma sak som oändligt liv. En gammal Merca W123 eller en Volvo 940GL är förmodligen två av de bilar som håller allra längst, om man vårdar dem ömt. Tveksamt om en V40 D2 kommer gå lika långt, även om den som ny vållar väldigt lite bekymmer för sin ägare.

Sen kan man fråga sig om vad vi egentligen vill ha, och vill betala för. Behöver vi en livslängd på 100.000mil i våra bilar? För entusiaster är det såklart med gamla bilar som bara går och går, men de flesta vill ändå byta bil långt tidiagre för att få den moderna bilens egenskaper.

Och för att återgå till Volvos motorer. Femmorna och sexorna (som kom redan till modellår 1991 i 960) har visat sig väldigt drifsäkra. Det ska bli intressant att se hur VEA-motorerna funkar på sikt.
Jag är inte särskilt rädd för hög litereffekt, det är så få sekunder en motor verkligen ger full effekt, långt under 1% av bilens körtid.

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]