Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exquattro
Ikväll under Så ska det låta kom kära hustrun och sa att min värmare stod och gick lite tidigare på kvällen. Eftersom jag inte ville släppa Kalle Moreus så gick jag ut lite senare och kände på motorn. Mycket riktigt, den var ljummen fortfarande. M.a.o. har värmaren stått o gått utan att jag programmerat in någon start varken i bilen eller i VOC. Är det någon annan än jag som varit med om detta?? ?:-/ Låter som SBS men det är det garanterat inte i detta fall.
Användarvisningsbild
av bem
Kanske råkat komma åt "Starta" knappen i Volvo On Call appen av misstag nån gång tidigare under dagen?
Har du kikat i VOC appen vad tiduren står på nu? Står nån av tiduren på nån tid som skulle kunnat vara kring tidpunkt då bilen blev varm förut idag? Kan ju stått ett tidur aktivt.
Och ingen varit ute och åkt med bilen idag då så den blev varm av den anledningen?
Och din fruga hade inte varit ute i bilen och "provat" tiduret, direktstart eller nåt?

Har VOC appen jag också men hittills aldrig upptäckt att bilen startat värmaren på egen hand om inte jag initierat starten på något sätt.

/Bo
av Exquattro
Jag använder både VOC-appen där timer står på 08:00 och 09:45 samt Heater-appen där timers står på 08:00 och 17:00. Ingendera är aktiverad. Värmaren borde startat vid halvsjutiden ikväll och då var ingen nära bilen. Däremot skickade jag ett sms från Heater-appen i morse vid sjutiden som bilen aldrig reagerade på och värmaren inte startade. Kanske kan det blivit knas p.g.a. detta? Ska hålla ögonen på det.
Användarvisningsbild
av bem
Ja, det kanske var orsaken.
Förresten är det ju som du kanske också kommit på bra att ha både VOC appen och Heater Start appen i mobilen för emellanåt har det ju varit strul med VOC men då kan man ändå komma åt värmaren med Heater Start. Senast var ju för 2 veckor sen då det var strul med VOC i över 1 vecka, då tröttna jag och installera Heater Start och det funka ju direkt trots att VOC appen inte funka.
Så jag har bägge hädanefter utifall att.

/Bo
Användarvisningsbild
av hakank
Krävs det något abonnemang av ngt slag för att använda Volvo HeaterStart? Har inte beställt min med VOC.
Användarvisningsbild
av bem
hakank,

Det måste finnas en "mobiltelefon" i bilen vilket man har med Volvo On Call (VOC). Annars kan du inte styra värmaren med Heater Start appen.
Det Heater Start gör är att skicka ett SMS med "telfonnr" och en unik kod till bilen plus en sträng med tid (för tidur 1 eller tidur 2) när det skall vara varmt i bilen (och motorn uppvärmd). Du kan även direktstarta och direktstoppa värmaren med Heater Start.
Tyvärr kan man inte eftermontera VOC, måste vara fabriksmonterat.
Men det finns 3:e partslösning om du vill ha fjärrstyrning av värmaren via mobil-app.
Enklast att installera är Autoplugin Therminal men den funkar bara med Androiod mobiltelefon.
Kanske elegantast är Webasto GSM-start TC3 och den funkar med iPhone, Android och Windows Phone.
Sen kan du styra värmaren med bilens fjärrnyckel, standardnyckeln har lite kortare räckvidd medan en PCC nyckel har dels indikeringslampor dels längre räckvidd. Mjukvaran för att få till fjärrstyrning av värmaren med nyckel (kom till modellår 2012) kostar ca 2600 kr eller däromkring (för en V70) plus lite till för jobbet Volvoverkstan utför. Volvo har även nyckelringsfjärr man kan köpa till bilar äldre än modellår 2012 (se Volvos tillbehörswebb).

Man blir ganska bortskämd med fjärrstyrning av värmaren med mobil-app. Skulle nog bli svårt att ha utan nu när man väl fått smak på detta flexibla sätt att starta värmaren på.

Mer info bl a här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=100711

/Bo

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]