Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

brigadeiro skrev:Hur skiljer sig för övrigt bensinmotorerna 3.2 resp 2.5T vad gäller hur mycket de väsnas i kupén?
Kan bara tala för 2.5T då jag aldrig kört en 3.2. Men min 2.5T hörs nästan inte alls förrän man drar på & då får man istället njuta av det sköna ljudet från femman precis lagom mycket, i jämn fart hör jag knappt motorn.
Linqid skrev:
brigadeiro skrev:...för att hamna på en nivå som med rätta skulle kunna kallas 'premium'...
V70 är en i grunden mycket tyst bil och absolut premium i det avseendet redan idag. När ViB testade bullernivån i ett antal olika bilar för tre-fyra år sedan kom V70 på andra plats av alla deltagande bilar. Den enda bil som kom före, dessutom med liten marginal, var MB S-klass. Men visst, bra kan alltid bli bättre!
Det stämmer att V70 som en relativt prisvärd bil ändå kommit högt upp i bullermätningar av Vi Bilägare. Problemet är att när man pratar om buller så bör man ha två perspektiv - buller på marknader där vägarna är mindre grova och i Sverige där vägarna är 'världsbäst' på att vara grova. Du kan se i vissa internationella mätningar att bullervärdena ligger runt 10 decibel lägre än motsvarande i Sverige (se exempelvis http://elevatingsound.com/the-top-30-qu ... auto-bild/) vilket innebär att bullret för svenska förare är en bit över DUBBELT så högljutt utifrån vad öronen kan plocka upp men utifrån den faktiska ljudintensiteten så är den MÅNGDUBBELT högre (varje ökning på 3 decibel innebär en fördubbling av ljudintensiteten).

En V70 som bullrar en bit över 70 decibel är inte premium tycker jag; det är inte en komfortabel kupémiljö... Dvs utifrån den svenska marknaden så kan man ju enligt mig inte kalla Volvo premium, men inte heller de flesta andra bilarna. Undantagen är väl då de riktigt dyra, stora lyxbilarna. Eftersom Volvo ändå har Sverige som hemmamarknad så tycker jag verkligen att man skulle ligga längre fram vad gäller ljuddämpande konstruktion och ljuddämpande isolering än vad som är fallet idag. Sverige lider av problemet att förare somnar vid ratten på grund av det konstanta vägbullret. Och en stor mängd människor tycker att det är jobbigt med bullriga långresor. Det är stressande och stress dödar (man kan tycka att det låter konstigt men statistiken är överväldigande vad gäller kopplingen mellan buller-stress-död och det rör stora grupper människor så det är inget nischat problem som). Många lider av olika typer av hörselproblematik, inklusive tinnitus, och det är definitivt inte komfortabelt att köra långresa i en miljö med konstant buller på en bit över 70 decibel, med en del avsevärt högre peakar. Sedan styr också själva frekvensspannet av ljudet hur besvärande en viss individ upplever ljudet ifråga. Så endast decibeltalet berättar inte hela historien om hur jobbigt det är för människor med en viss ljudnivå.

Så bra kan absolut bli bättre! :-) Inklusive att Vägverket borde get their shit together och ordna mer drägliga vägunderlag till folket! De borde jobba med en nollvision som inte samtidigt skapar livsfarlig stress pga buller för såväl förare som människor som bor i närheten av vältrafikerade vägar.

Jag hoppas fortfarande på en V70 Quiet Edition. Lexus äger ju 'quietness' inom bilindustrin globalt MEN de har inte en kombi á la V70 så Volvo skulle kunna ta ledarskap inom kategorin 'världens tystaste kombi'. Den kommersiella potentialen är enorm. Jag driver en sajt som heter elevatingsound.com och det forsar in mail från människor över hela världen som inte kan fatta varför de inte kan få tag på en tystare bil. De kritiserar med all rätt att även premiummärken såsom Mercedes och BMW inte heller kan leverera en tillräckligt tyst köruppevelse med sina E-klass resp. 5-serien. Man får gå tillbaka många år för att då hitta en del bilar som faktiskt gick avsevärt tystare än idag. Då kan kritiker hävda att utvecklingen gått framåt och att säkertheten och väghållningen förbättrats och behövt kompromissa med bullernivån, men jag hävdar att anledningen till att bulleraspekten behandlas som en 'bastard' är att bilindustrin och motorjournalisterna fokuserar på körglädje och styva chassin framför att erbjuda det som en avsevärd del av marknaden vill ha - dvs en tyst körupplevelse UTAN att för den skulle behöva ha en miljon att lägga på en Lexus 600h. Det behövs en TYST bil i mellanprissegmentet och det kommer att finnas sådana alternativ om bara industrin kunna inse att det finns ett stort segment på marknaden som hela tiden behöver välja mellan pest och kolera, och sedan sitta i en massa forum och ställa frågor om olika däcks relativa bullrighet....
Droopy skrev:sedan så blir ju en bil mer högljud med tidens tand, och man vänjer sig och vid ett visst ljud.
Det där är intressant och något som jag har tänkt på. Jag får ofta höra att en äldre bil kan bli bullrigare än en ny bil. Vad beror det på? Och vad är det för typ av buller som ökar - tror du att det mer handlar om att det börjar gnissla och så i interiören eller menar du att man även med tiden kan uppleva att vägbuller, vindbrus etc blir mer högljutt? Exempelvis att dörrlister behöver bytas etc?

Vad är er andras erfarenhet - alltså vilka ljud har blivit mer bullriga med tidens tand?
brigadeiro skrev:Intressant att du inte märkt någon skillnad mellan MY08 och MY12 ur det avseendet. Vilken av motorerna var det som var ljudligare - din 3.2 på MY08:an eller D3:an? Hur skiljer sig för övrigt bensinmotorerna 3.2 resp 2.5T vad gäller hur mycket de väsnas i kupén?
D3an var rejält mycket bullrigare.
2.5T mot 3.2 är inte så stor skillnad men sexan är tystare.
Är inne på björnes linje, men som jag sa så vänjer sig örat vid ljud med tiden och jag har inga belägg för att det verkligen är så, det är bara så jag upplever det. Min 850 tyckte jag var tyst och så när den inköptes på sin treårsdag, men efter ytterligare 7-8år tyckte jag att den lät mer och mer, likaså min förra V70n den var 4år gammal då jag köpte den och då den var runt 8-9åt tyckte jag komforten blivit sämre.

Men det är nog rätt vanligt att man tycker att ens nya bil är tyst och komfortabel och efter en 5-6år tycker man inte den är lika tyst längre, man vänjer sig lixom el så blir ljudnivån högre med tidens tand, jag vet faktist inte riktigt, men logist sett borde ju slitna bussningar mm göra att ljudet fortplantar sig mer och dörrlister kanske läcker lite och så.
Senast redigerad av 1 Droopy, redigerad totalt 0 gånger.
andreas_lofgren skrev:
brigadeiro skrev:Intressant att du inte märkt någon skillnad mellan MY08 och MY12 ur det avseendet. Vilken av motorerna var det som var ljudligare - din 3.2 på MY08:an eller D3:an? Hur skiljer sig för övrigt bensinmotorerna 3.2 resp 2.5T vad gäller hur mycket de väsnas i kupén?
D3an var rejält mycket bullrigare.
2.5T mot 3.2 är inte så stor skillnad men sexan är tystare.
Jag upplevde min S80 V8 ´07:a som tystar än min nya V8:a 2010, vilket jag även skrev om här. Sker det några förbättringar så är det förmodligen när det kommer en helt ny modell.
börne skrev:Alla bussningar blir slitna som sedan fortplantar ljudet in i karossen, dörrlister som tappar spänsten är nog två huvudorsaker till att en bil skulle bullra mer när den blivit gammal. Det är vad jag tror i alla fall
Droopy var inne på det där med efter hur många år man tycks börja känna av div förslitningar. När tror du att bussningar börjar slitas så att det påverkar fortplantningen av ljud?

Jag funderar just nu på att köpa en V70 MY08 och undrar om den redan snart kan komma att få den typen av förslitningar eller kommer det att dröja ytterligare 4-5 år? Bilen ifråga har gått runt 9000 mil så inte speciellt mycket med tanke på årsmodellen.
Skulle säga att bullernivån är tämligen konstant så länge bilen inte är uppenbart utsliten med trasiga gummilister osv. Min fars A4 2.0TDIQ körde han från ny 2008 till 18000 mil 2014 och jag vill påstå att det inte märktes någon som helst skillnad i ljudnivå. Däremot så blev ju konkurrenterna tystare under tiden så på det sättet "försämrades" den ju...

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]