Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
Sen finns det situationer där man enkelt vill kunna ta sig in och ut ur bilen genom att slå sönder rutorna, då är inte laminerade rutor att föredra.
av perhall
Helt klart blir det svårare att ta sig ur bilen../PH
Användarvisningsbild
av Perra83
ymmot skrev:2-3db är för örat en halvering av oljud. Så nån nytta gör dem. Laminerat glas är nåt jag saknar på min xc70 vid högre farter. Nästa bil får bli med laminerat glas.
Köp några begagnade rutor på skroten som är laminerade.
av perhall
Måste ju byta bakre sidorutorna + i fyra dörrar. Blir nog rätt kostsamt, kan tänka mig att det landar uppåt 10 000 med beg rutor om man lejer bort jobbet.../PH
av Lövet
Du måste också byta en hel lister i dörrarna eftersom de laminerade rutorna är tjockare. Jag tror inte 10' räcker för en eftermontering.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Inbillar mig att filmen illustrerar hur det kan se ut med en laminerad ruta. I detta fall rör det sig om eftermontage. Borde var ännu bättre med laminerade rutor från fabrik.

/H
av rid54
I vissa fordon har man ju "krossbara" rutor avsiktligt insatta. En bil med bara laminerade rutor är ju svår att komma in i vid behov (typ räddning vid olycka) eller ut ur (gått genom isen :) ). Extremfall iofs...
/RID
Användarvisningsbild
av StefanN
andreas_lofgren skrev:Du måste också byta en hel lister i dörrarna eftersom de laminerade rutorna är tjockare. Jag tror inte 10' räcker för en eftermontering.
Vet du vilka lister man behöver byta? Funderar på om det är värt att byta till laminerat i dörrarna bara.
av Lövet
Tror det finns en tråd på Jagrullar om detta. Jag hittar den dock inte när jag söker tyvärr.
av DonNicce
Henry_Fågeljazz skrev: Vilka övriga bilmärken erbjuder denna utrustning?
Audi, VW och Peugeot har nämnts i tråden.
Även Citroën har det till utrustningsgrad "Exclusive" på C5 Tourer samt stora C6.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]