Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Många trådar om just detta men ser ingen som har just de sympton jag har så jag söker lite hjälp i en egen tråd och ser vart det leder!

Det är en:

VOLVO 744-883 GL -88A

Så antar det är LH 2.2 med hallgivare om jag förstått det rätt och utan möjlighet till felsökning.

Så till problemet:

Hade tidigare problem i somras med att bilen blev mer och mer svårstartad på varma dagar tills att den vägrade starta. Löste det då tillfälligt genom att hälla i rengöringsmedel och då tände den tillslut. Efter det blev det byte av bränslefilter och stift och den har inte krånglat nu sen dess. (Men det lär vi märka nästa sommar, isåfall blir det att felsöka pumparna)

Men något som jag började tänka på efter problemet här över försvann var att bilen svarar väldigt dåligt på gaspådrag när den är kall (första 10-15 minutrarna) och det märks mest när man gasar på lite, senast idag provade jag att trycka till fullgas bara som test och bilen röck då till kraftigt vid 2 av 3 gånger. Den känns även väldigt stum när den är i detta läge och vid normalt gaspådrag kan man känna hur den liksom håller igen vid acc och kan rycka litegrann innan den börja acca på som vanligt. Desutom går den lite ryckigt kall såsom varm när man t.ex. ligger i 30km/h på 3an eller försöker ligga på en jämn hastighet på 2an men kanske inte är något ovanligt på en så gammal bil?

Värt att notera är att varvmätaren kan till och från leva sitt egna liv och pendla upp och ner rätt aggresivt (utan att motorn följer det såklart) men den går tillbaka till det normala så fort jag börja köra iväg. Dessutom har jag ibland haft rätt hög tomgång vid start, drygt 1000 varv innan den lagt sig normalt på runt 700-750.

Så läst runt lite om folk med liknande problem och några saker jag misstänker kan vara boven är:

Tempgivaren
Bränslerelä
Hallgivaren
Impulsgivaren
Förpumpen (antingen själva pumpen eller så behövs kontakterna ses över)
Tändkablarna &/eller fördelare(?) -Känns ju som om den bara går på 3 cylindrar när den går hackigt och svagt.

Men söker nu hjälp istället för att byta sak efter sak som kanske inte har något med problemet alls att göra!!

Tack på förhand,

Matchmiss.
Senast redigerad av 1 Matchmiss, redigerad totalt 0 gånger.
Kom på en annan grej också, kanske är värt att prova tanka bilen över halvtank och se hur den beter sig när förpumpen inte behöver jobba alls eller mycket lite, tror jag har ca 15 liter i tanken nu (60 liters tank i bilen).
Som du själv sa förut så kan det vara vadsomhelst. Kan vara dåliga tändstift,dåliga tändkablar,dålig hallgivare,för det är vad du har och inte vevaxelgivare. Men det kan också vara halv kass bränslerelä,dålig tank pump,dålig jordning,dålig spridare,dålig filter,dålig tändspole, vad som helst. Det är jättesvårt att säga exakt vad det är. Det är alltid olika från bil till bil. Många gånger får man börja testa att byta de billiga sakerna först. Det är därför ingen kommer med tips till dig. Man vill inte bara gissa liksom. Den multimetern är ok,men bättre köpa en lite dyrare. Om du söker i sökrutan ovan och på google så kan du själv se hur många olika svar du får. Skriv 740 rycker bara eller rycker vid gas och sök så får du se.
Tack för svaret Sicnarf, läst massor av trådar om detta, här på jagrullar och även massa andra forum.

Tändstiften och bränslefiltret är bytt väldigt nyligen så de uteslutar jag för nu iallafall.

Enda som fick mig att tänka lite idag, när jag körde bilen och den var kall så gasa jag på lite extra och då lät det som motorn varva upp som vanligt men kraften överfördes inte till bilen utan endast till motorn, kan det betyda något bränslerelaterat kanske? Eller kan det lika gärna va kablarna?
Byt bränslerelät,det kostar så lite och det slipper du tänka på i framtiden då. Angående dina tändstift,en del har haft problem ibland med nya tändstift. Har du Volvo original? Kolla efter luftläckor runt insug och slangar och testa med startgas vid tomgång.
Du skrev, Värt att notera är att varvmätaren kan till och från leva sitt egna liv och pendla upp och ner rätt aggresivt, många på forumet har skrivit , om varvräknaren inte rör sig är Hallgivaren kass. Eftersom varvräknare "lever sitt eget liv" kanske det tyder åt det hållet. Detta är en gissning från min sida, då jag inte själv har erfarenhet av dessa tändsysten (än...). Just detta har aldrig krånglat på min 745-a. Sedan har du ju tändförstärkaren bakom luftfiltret och jordningen där

Mvh
Lennart
Okej, tror första jag provar är att byta bränslepumpsrelät och tändkablarna och se om den går något bättre då.

Lennarte om det är hallgivaren som styr varvmätaren på något sätt under tomgång så lär lever den sitt egna liv ibland, går dock inte att förutse när det ska hända. :roll:
Det är inte Hall givaren som "styr" varvräknaren, men varvräknaren får sina "impulser" därifrån. Så är det något som "stör" varvräknaren kan det störa Hall givaren eller "vise versa". Så var i alla fall min tanke. Har tändstiften varit "rejält blöta" kan det vara svårt att "få liv " i dom, däremot kan man använda dom senare när man väl fått igång den, men då sitter där ju nya, kanske.

Mvh
Lennart
Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]

Återkoppling i ärendet. Meken har vari[…]