Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

StringerBell skrev: Vad man får dra med B-kort står i registreringsbeviset till bilen och går strikt på vagnens totalvikt + bilens totalvikt (som tillsammans inte får överstiga 3500kg), oavsett vagnens aktuella last. De nya reglerna förändrar ingenting i praktiken för personer med B-kort.
Jo, den stora skillnaden är att du får dra ett 1300 kg släp med en personbil som har en 1300 kg som dragvikt och en tjänstevikt som är lägre än 1300 kg bara inte totala totalvikten överstiger 3500 kg
StringerBell skrev:Men snälla, varför envisas du med att tala om gamla BE hela tiden
Förare med "gamla" BE kommer att vara övervägande i antal i många år än, och dom som har haft det ett tag kanske behöver få det "påmint" att "dom gamla" reglerna fortfarande gäller. För oss.

Mvh
Lennart
Som sagt, specificerar man vilket BE man talar om, nya eller gamla reglerna, uppstår inga missförstånd. Och i praktiken har det oerhört liten betydelse eftersom det i stort sett bara är specialbyggda kombinationer av lätt lastbil + släp > 3,5 ton som personer med gamla BE har förmånen att framföra. Ett BE utfördat före juli 1996 får väl också köra en personbil klass II (t.ex. husbil över 3,5 ton) och tungt släp utan begränsning. Som sagt, mycket udda fall.
Användarvisningsbild
av lennarte
StringerBell skrev:Ett BE utfördat före juli 1996 får väl också köra en personbil klass II (t.ex. husbil över 3,5 ton) och tungt släp utan begränsning. Som sagt, mycket udda fall.
Jo lite "skevt" är det. Jag har "alla" kombinationer av "A" (även AM :lol: ), B, BE och C. Då får jag köra tung lastbil utan släp men får inte köra den med släp (får faktiskt köra med ett 750 kg släp). Däremot får jag köra en (tror det var en fransk) husbil (personbil klass 2) med en totalvikt på 14000 kg med släp efter (obegränsad vikt). Vet dock inte vad denna husbil får dra. Tilläggas bör att jag har ett "äkta" "A" kort, men inte kört motorcykel sedan -70-talet, men får kliva upp på vilken "värstinghoj som helst. En jobbarkompis har t.ex BMW som i originalskick ger 210 hp, Han har "finjusterat" den så den (i "bromsbänk") ger 230 hp mätt på bakhjulet. Skulle dock aldrig komma på tanken att försöka köra den, eller lastbil heller för den delen. Kanske möjligen då en större Pick up.
Men nu har vi nog kommit lite väl långt ifrån vad det skulle handla om, nämligen utökat "B"

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SvenB
StringerBell skrev:Ett BE utfördat före juli 1996 får väl också köra en personbil klass II (t.ex. husbil över 3,5 ton) och tungt släp utan begränsning. Som sagt, mycket udda fall.
Du menar att vi håller på att dö ut :?: :D Men utökat B, som ju tråden skulle handla om, är väl inget körprov i?
Användarvisningsbild
av SvenB
Okej, var det så det var.
Är det någon som vet om det i någon av B+ eller BE uppkörningarna / teorin ingår att man skall uppskatta vikt på last?

Även om man kan räkna fram och baklänges med olika varianter på bruttovikt, totalvikt, friktionskoefficienter osv, är det inte så mycket värt om man inte har en aning om hur mycket en halv kubik grus, ett 13m3 flyttskåp fyllt med diverse möbler, femton kartonger böcker, en last trädgårdsavfall, en bilmotor, osv. väger. Har man inte någon koll på detta spelar de teoretiska kunskaperna väldigt liten roll.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag tog BE i våras och vad jag kommer ihåg var det inte tal om något sådant. Ska du lasta "på gränsen", så får du väga. Det "kommer med åren" vad saker och ting väger, men ska man vara säker så blir det våg. En jobbar kompis var och hämtade sin häst med sin kärra och han visste vad hästen vägde, på våren. Han fick 2000:- i böter för hästen hade gått upp i vikt under sommaren...Hade han inte haft BE hade dom tagit kortet för olåvlig körning, i värsta fall

Mvh
Lennart
lennarte skrev: Det "kommer med åren" vad saker och ting väger, men ska man vara säker så blir det våg.
För att lära sig vad något väger måste man ju väga det. Man kan ju inte se vikten.
av umekille
Smart sätt om man nu har möjligheten är att svänga in på någon av
trafikverkets o polisens vågplatser och väga av ekipaget,jag har en
sådan i närheten(ca 1,5mil)
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]