Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dissonans
V70ägare skrev:Hej! Idag har jag pratat med en kille på Torslandafabriken som kan ALLT (i princip) om Volvos motorer, både nu och då.
T4 2,0 VEA kommer tidigast vecka 20 eller som allra senast vecka 46 2014. Så ett bra tag till att vänta med andra ord.

Passade även på att fråga ut honom ang. nuvarande T4 1,6 l 180 hk. DEN MOTORN ÄR UTVECKLAD AV VOLVO, dock tillverkas den i England men det är Volvo som utvecklat hela prylen i samarbete med Bosch som tillverkar insprutningssystemet bl.a. Det är ej Volvo som lånat motorn av Ford utan tvärtom alltså. Ni kan även läsa artiklar om detta. Så ni som påstår att det är en lånad fordmotor har alltså fel.

De som är "lånade" från Ford är 2,0f och 1,8i som sitter i bl.a V50.

Skönt att äntligen ha rett ut detta. Jag har nämligen en V70 T4 så det är därför jag har stort intresse av frågan. :D
Var kan man läsa dessa artiklar?
av llesrof
dissonans skrev:Om det nu inte är artiklar (som TS säger att det är), vad är det då?
Det står ju i första inlägget! Du har ju till och med citerat det. Har du läst det? :mrgreen:
av Petzzon
T3/T4 är väl ändå en Ford motor i grunden, som säkert volvo modifierat en del.

Volvo motorer har dom senaste dryga 20 åren varit fem eller sexcylindriga och till största delen tillverkats i Skövde, ja det fanns en 4 cylindrig version till gamla s/v40 under några år som sedan lades ner.

Fram till nya VEA nu kommer känner jag bara till T6 motorn som en en rejält omarbetad version av den gamla sexan och där man på något underligt sätt valde lägga tillverkningen i England istället för Skövde.

Alla övriga femmor grundar sig i den motor som kom 1992 till 850.
av s6025t
Ja T3/T4 är en Ford motor i grunden det står FoMoCo på motorblocket FoMoCo är förkortning av Ford Motor Company
Här är en bild på T4 motor från Volvo enda Volvo märkningen är plastlocket över motorn FoMoCo är ingjutet i blocket längst ner till höger
http://europeanmotornews.com/wp-content ... -a-vol.jpg
En äkta Volvo motor har Volvo ingjutet i Motorblocket här är en bild på nya VEA motorn där står det Volvo ingjutet på betydligt fler ställen
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... /print/jpg
av V70ägare
Själva blocket, om du räknar vevstakar, kolvar, topp osv så är den gjord genom fordcompany, fast hela insprutningen och spridare hela det köret är ju helt och hållet Volvos/Bosch. Ej samma som finns i Fordbilarna med samma block. Förstår du/ni?
Om aluminiumen är utstansat genom ett namn av ford eller namn av volvo har ju ingen som helst betydelse vad det gäller hållbarheten/kvaliteten. Det är ju mjukvara, spridare, osv osv som styr helt och hållet hur en motor går. Då kan man ju lika väl säga att alla Volvo V70 bilar är ford, oavsett motor, med tanke på att hela bottenplattan är Fords. Köper man sen en volvo v90 alltså spa och vea, då är det en helt och hållet volvobil, svensk.
V70ägare skrev:Om aluminiumen är utstansat genom ett namn av ford eller namn av volvo har ju ingen som helst betydelse vad det gäller hållbarheten/kvaliteten.
Hahaha. Ursäkta att jag säger det, men med mer än 25 års personlig erfarenhet av industriell produktion av maskiner vill jag påstå att det var nåt av det mest blåögda jag har hört.
B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]