Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cme
Jag har ett dörrlås som krånglar på passagerarsidan och har fått diagnosen att det är låskistan. Står i valet och kvalet mellan att byta själv eller att lämna bort. Frågan för mig är hur mycket job det är rent tidsmässigt och om någon har en beskrivning av momenten (rätt ordingsföljd brukar ju spara ganska mycket tid)?

Stämmer det att rutan skall ur?

cme
Senast redigerad av 2 cme, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Loner
Spännande, jag har ett trilskandes lås jag med, indikerar inte stängd dörr jämt..

Vad jag förstått så skall rutan ur för att man skall få ur låskistan, men det skall inte vara ett allt för svårt jobb.

/L
av cme
Spännande ?!- jag har totalt två kassa bakluckslås och två dörrar som inte funkar på mina två V70n. om det kostar 4 papp styck så slutar det på 16kkr totalt. Har haft över tjugo bilar men aldrig har det varit så mycket fix som nu... Inte ens med min Rover 3500 -75. Eller min Fiat Regata. Eller min Peugeot 505 Turbo.

cme
cme skrev:Jag har ett dörrlås som krånglar på passagerarsidan och har fått diagnosen att det är låskistan. Står i valet och kvalet mellan att byta själv eller att lämna bort. Frågan för mig är hur mycket job det är rent tidsmässigt och om någon har en beskrivning av momenten (rätt ordingsföljd brukar ju spara ganska mycket tid)?

cme
Passagerarsiden. är det fram eller bak?
Användarvisningsbild
av CarMan
cme skrev:Spännande ?!- jag har totalt två kassa bakluckslås och två dörrar som inte funkar på mina två V70n. om det kostar 4 papp styck så slutar det på 16kkr totalt. Har haft över tjugo bilar men aldrig har det varit så mycket fix som nu... Inte ens med min Rover 3500 -75. Eller min Fiat Regata. Eller min Peugeot 505 Turbo.

cme
har du 2 låskistor i bakluckan på bin bil?
av Knasen
Rutan behöver ej plockas ur, se bara till att den är översta läget när du plockar med låsenheten.

En arbetsbeskrivning.

1. Plocka bort dörrpanelen

2. Ta bort styrningen för rutan (den bakre) sitter med en popnit

3. Koppla loss stången för handtaget, memorera vad den satt ungefär på låsenheten

4. lossa på bultarna för låsenheten (tre stycken), koppla loss kontakten

5 Montera allt i omvänd ordning, tänk dock kolla justering för handtaget innan du monterar dörrpanelen, så du slipper plocka bort den igen.
av cme
Dörrlåset fram som krånglar är på passagerarsidan fram.

Jag har två V70, en V70 -00 som bakluckan "studsar på" och en V70 XC -01 som bakluckan inte går att öppna på. Två bilar. Två bakluckor... Det ena verkar vara låset det andra kan vara kabelmattan. För mig som kund/användare/konsument är det i allafall två problem.

cme
Användarvisningsbild
av CarMan
cme skrev:Dörrlåset fram som krånglar är på passagerarsidan fram.

Jag har två V70, en V70 -00 som bakluckan "studsar på" och en V70 XC -01 som bakluckan inte går att öppna på. Två bilar. Två bakluckor... Det ena verkar vara låset det andra kan vara kabelmattan. För mig som kund/användare/konsument är det i allafall två problem.

cme
då är jag med.

HF låskista bör du kunna byta själv & den i bakluckan är busenkel
Användarvisningsbild
av Loner
Kanon knasen om man inte böher lossa rutan, dörrsidan tar man ju bort på 2 röda :)

Vet du nått om givaren för stängd dörr? Eller får jag riva i blindo och lära mig själv hur den funkar 8)
av Knasen
Vet du nått om givaren för stängd dörr? Eller får jag riva i blindo och lära mig själv hur den funkar
Visar den öppen dörr ibland bara?

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]