Hej,
Jag försöker mig på lite förklaring kring Eco-mätaren, även om jag har det digitala kombininstrumentet, men principen för tänket är samma även för analoga instrumentet. Kolla i handboken, där står allt man behöver veta.
Jag har alltså det digitala kombiinstrumentet (med 8 tum TFT skärm) i min 2014 V70 D3.
Jag tog lite bilder på min
Eco-mätare (och Power mätaren i temat Performance) så kan du jämföra lite för skojs skull.
I Eco mätaren, ju högre utslag uppåt desto mer ekonomiskt kör du. Det är först när du kör som visaren rör på sig.
I digitala instrumentet med Eco temat visas
momentanvärde med ett horisontellt bredare orange streck – ju högre utslag på skalan, desto bättre.
Momentanvärdet beräknas utifrån hastighet, motorvarvtal, uttagen motoreffekt samt användning av färdbroms.
Optimal hastighet (50–80 km/h) och låga varvtal uppmuntras. Vid gaspådrag och bromsning sjunker visarna.
Mycket låga momentanvärden tänder mätarens röda område (med kort tidsfördröjning) vilket innebär dålig körekonomi och bör därför undvikas.
Medelvärdet som visas med en mindre orange visare i Eco indikatorns vänstra kant följer långsamt momentanvärdet och beskriver hur bilen körts den senaste tiden. Ju högre visarna ligger på skalan, desto bättre körekonomi har föraren presterat.
I det digitala kombiinstrumentet finns även "Power" guide när man använder temat "Performance" (istället för temat Eco) som hjälper en att köra bränsleekonomiskt.
Power guide används så här (enligt instruktionsboken):
Den visar relationen mellan hur mycket effekt (Power) som tas ur motorn och hur mycket effekt som finns att tillgå.
Den mindre gula visaren (i högra kanten på Powerindikatorn) anger tillgänglig motoreffekt. Ju högre utslag på skalan, desto mer effekt finns tillgänglig på aktuell växel.
Den större gula horisontella visaren anger uttagen motoreffekt. Ju högre utslag på skalan, desto mer effekt tas ut från motorn.
Ett stort gap mellan de båda visarna indikerar en stor effektreserv (och därmed mer ekonomisk körning).
Bild 1 Tema Eco med tändningsläge 1:
Bild 2 Tema Eco med tändningsläge 2:
Bild 3 Tema Eco med bilen startad:
Bild 4 Tema Eco när bilen körs (på växel 3):
Bild 5 Du kan även se statistik i stapeldiagram i färddatorn, i den vanliga 5/7 tum displayen, exempel från min bil efter en sväng:
Bild 6 Tema Performance med tändningsläge 2:
Bild 7 Tema Performance när bilen körs (på växel 3):

V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.