Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70ägare
Hej! Idag har jag pratat med en kille på Torslandafabriken som kan ALLT (i princip) om Volvos motorer, både nu och då.
T4 2,0 VEA kommer tidigast vecka 20 eller som allra senast vecka 46 2014. Så ett bra tag till att vänta med andra ord.

Passade även på att fråga ut honom ang. nuvarande T4 1,6 l 180 hk. DEN MOTORN ÄR UTVECKLAD AV VOLVO, dock tillverkas den i England men det är Volvo som utvecklat hela prylen i samarbete med Bosch som tillverkar insprutningssystemet bl.a. Det är ej Volvo som lånat motorn av Ford utan tvärtom alltså. Ni kan även läsa artiklar om detta. Så ni som påstår att det är en lånad fordmotor har alltså fel.

De som är "lånade" från Ford är 2,0f och 1,8i som sitter i bl.a V50.

Skönt att äntligen ha rett ut detta. Jag har nämligen en V70 T4 så det är därför jag har stort intresse av frågan. :D
Användarvisningsbild
av x74
ok, undra om det gäller även nuvarande D5or ochså att det är volvo som på nått sett varit med och utvecklat och dessutom monterat ihop den, vill inte att några Ford fingrar ska ha vidrörit min motor :lol: , obs inga fördommar här inte 8) ren fakta, en volvo ska vara just en volvo som helhet :twisted:
Användarvisningsbild
av bem
Ja, det vore kul att veta lite bakgrunden även på Volvos nuvarande (före VEA) D3/D4 motorer som ju i grunden är samma motor fast olika hk 136/163 hk. Bägge är 2.0 liters 5 cylindriga (en)turbodieslar.
Maxeffekt D3 136 hk D4 163hk, bägge vid 3500 v/min.
Max vridmoment på D3 är 350 Nm vid 1500-2250 v/min, för D4 är den 400 Nm vid 1500-2750 v/min.
Acceleration 0-100 man/aut på D3 är 10,6/10,6 sek, på D4 9,9/9,9 sek.
Toppfart D3 man/aut är 200/195 km/h, på D4 210/205 km/h.
Bränsleförbrukning blandad körning D3 och D4 är för man/aut 4,5/4,9 lit/100km.
CO2 gram/km man/aut är för D3 och D4 119/130.

Är D3/D4 motorn en av Volvo "egenutvecklad" motor eller är det nån Fordutveckling (eller från annat håll) inblandad?
Den nya generationen VEA motorer har ju utvecklats från grunden av Volvo själv.

Har en 2014 V70 med D3 motorn så lite intresserad är jag om ursprunget på motorn. Bra går den i alla fall (hittills).

/Bo
Användarvisningsbild
av crumpets
x74 skrev:ok, undra om det gäller även nuvarande D5or ochså att det är volvo som på nått sett varit med och utvecklat och dessutom monterat ihop den, vill inte att några Ford fingrar ska ha vidrörit min motor :lol: , obs inga fördommar här inte 8) ren fakta, en volvo ska vara just en volvo som helhet :twisted:
D5 är och har alltid varit volvosnurra. Ford har aldrig byggt någon femcylindrig motor alls såvitt jag vet.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ni som är intresserade av lite Volvo historia kom ihåg att köp senaste tematidningen 3 av auto motor o sport.
Ja köpte tidningen idag så ja vet inte hur mycket det står om motorerna men nått borde va med då Volvo nästan är lite unika med sin femma som varit med i över 20 år.

Kul att Volvo även utvecklat de små nuvarande bensinarna.
av perhall
Däremot har Ford lånat in Volvos femcyl bensinmotor i bl a förra Focus ST och nuvarande Galaxy/S-Max.
Tycka vad man vill om Ford men är det något som de har gjort bra så är det ju bensinmotorer, nästan alla Ford-motorer i historien, liksom Opel, Renault, Peugeot och Citroën som alla haft en hel del kvalitetsbirster, har hållit bra. Dieselarna lite si och så gällande Ford och Opels inlånade men de franska har väl hållit bra där också.
Per
Användarvisningsbild
av x74
crumpets skrev:
x74 skrev:ok, undra om det gäller även nuvarande D5or ochså att det är volvo som på nått sett varit med och utvecklat och dessutom monterat ihop den, vill inte att några Ford fingrar ska ha vidrörit min motor :lol: , obs inga fördommar här inte 8) ren fakta, en volvo ska vara just en volvo som helhet :twisted:
D5 är och har alltid varit volvosnurra. Ford har aldrig byggt någon femcylindrig motor alls såvitt jag vet.
ok fint att höra :) ,men då undrar man lite vad är det som särskiljer dem från just vea? om de nu är utvecklade av volvo båda 2, är det just den revolutionerande tekniken på just vea som kallas "Volvo Engine Architecture" som inte finns hos någon annan motor, högt bränsle tryck bla
Användarvisningsbild
av bem
Vitsen med VEA är, såvitt jag förstått, att ha samma grundmotor till såväl bensinare som dieslar till hela arsenalen av Volvos bilmodeller. Det måste ju vara en oerhörd fördel rent utvecklings-, tillverkningsmässigt och inte minst ur ekonomiskt synvinkel. Nu återstår att se vad kunderna anser om VEA motorerna när de nu så smått börjat komma ut till dessa. Först då vet ju Volvo om de är på rätt spår för kunderna också. Men jag kan tänka mig att de riktiga prestandafantasterna som vill ha Volvo kan känna sig lite villrådiga inför framtiden nu med VEA - en 4-cylindrig motor i en prestandabil? Nåja, omöjligt kanske det inte är men jag har lite svårt att se framför mig att en 4 cyl motor kan gå så silkeslent och ha det där lilla extra i prestanda som nog en del vill ha men jag hoppas jag har fel.

/Bo

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]