Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#812559
Inte ens mina 100w i extralyserna är tillåtna. men 35w xenon som bländar mycket värre är tillåtet och jag tror att 50watt xenon är tillåtet också. men är inte säker.

sbp, polisen eller någon annan kommer aldrig kontrollera detta. så länge bilens originalhelljus och övriga lampor fungerar kan man nog vara lugn.

Vet en lastbil som vart bötfälld för han hade 8st 100watt xenon-extralysen. han hade också bländat ett antal bilister rejält som också anmälde.
#814502
Låter som en skröna, hade han avsiktligt bländat vist de kan jag köpa att han fått böter för men tro inte de bero på xenonet.

För om jag inte missminner mig helt så är de fullt lagligt med xenon å 100watt i extraljus samt helljus. Är halvljuset de blir grinigt på.

Har själv alltid kört 100/80w H4 i 240in men inte bränt varken kablar eller reflektorer :wink:

Å apropå de vet någon om de skiljer på elsystemet på en -75a mot en säg -81 å framåt 240? Klura på om de kan vara boven till varför jag eldat upp den nya ljusomkopplaren å matarledningen till denna.

Har förut åkte dessa lampor utan problem i 10år så endera är de någon skillnad eller så måste jag börja riva för å hitta elfel :(
#814509
Amazonsleeper, upp till och med 85 är det samma slags dragning av elen för halv/helljus, alla ström går genom ljusknappen. SÅ man ska alltid sätta relä endera före hel/halvljusrelät, eller efter relät för både helt och halv, (enklast att sätta före), då belastas inte omkopplaren och man får mindre spänningsförlust.

Vill man göra det ordentligt ska man ju sätta relä och nya kablar till hel/halvlljus och använda original hel/halvljusrelä som styrning bara.
#814682
Ok kan ju vara de som är felet då Ska ta å reparera å pröva med lägre watt å se om de funkar då. Så halvljuset går inte via nå relä på dom äldre? För har på min 86a å 90a kört med 80/100 Wattare i 10 års tid utan problem.

Så sitter de ett separat relä till halvljuset på dom nyare? Har nämligen alltid trott reläet som sitter i motorutrymmet är ett växlande å inte ett slutande? För de är väl samma oavsett modell?

Har dragit om några elsystem på äldre/nyare jänkare då dom som regel skickar all ström genom omkopplare på både hel å halv så har då bara tagit ett vanligt slutande relä till halv å så ett dubbelt slutande till hel å låtit styrstömmen gå via original kablarna. Så får se om man gör något liknande på denna :wink:


Måste varit bra många år sedan man höll på å satt 5 wattare bakom speglarna då spegelvärme måste ha funnits säker 30år på lastbilar?
#814704
Det i motorrummet är växlande, hel och halv alltså, men matningen till det går via ljusomkopplaren. Från plus till omkopplaren o sen ut till relät. 86 o nyare har ett relä så att ljusknappen blir avlastad.

Det där med lampa bakom spegeln på lastbil håller jag med om måste vara sedan urtiden (och inget jag hört om). Dom gamla Scania 111 jag körde då jag gjorde lumpen hade då spegelvärme, precis som alla nyare än dom. Den äldsta 111:an var en 75:a.
Scania 140'n jag körde har jag för mig hade det också (en 70).
#814726
Ok där se man då lärde man sig något nytt, sen kan jag ju tycka volvo gjorde en vurpa som inte drog om kablarna så bara styrströmmen gick via omkolparen istället för att koppla in ett relä som styr ett relä :lol:

Men då vet man ju vars man ska leta den dagen de blir fel på halvljuset på någon av dom andra :wink:

Men tackar för Infon Amarace :-)-)
#817611
Mjo men kablaget utt till lamporna är ju inte underdimensionerat på en 240 direkt är väl 2,5mm kvadrats kablar å reläet i sig ska ju klara de med men är ju på dom från 75-85 som problemet med matningen via ljusvredet går.

Men satt å fundera på detta syster min har en -76a som de har sutte 80/100w i utan bekymmer sista 6 åren så åker nog likt förbannat på å skära upp min kabelhärva eller ja bärjar väl å kolla de synliga av kablarna först för å se om de är nå direkt fel å se. SUCK :cry:
#817786
AmazonSleper skrev:reläet i sig ska ju klara de med men är ju på dom från 75-85 som problemet med matningen via ljusvredet går.
På 140 modellen är jag säker, och jag har för mig att (i alla fall) tidiga 240-modeller hade ett "omkopplings relä" till hel/halvljus. Då jordade man "bara" reläet när man växlade mellan hel och halvljus. Då får ju reläet hela belastningen och man slipper hela strömmen in genom "spaken" även om "matningsströmmen" går genom ljusknappen. Har man då starkare lampor är det ju fortfarande problem med långa kablar och många kopplingspunkter, även om problemet inte är lika "problematiskt" som på 740-in då hela halvljusströmmen går genom omkopplaren i spaken.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... are-42680/
Är en mycket smidig och bra lösning får en överkomlig summa. Jag har använt mig av denna lösning på flera bilar, men...jag har inte köpt detta utan har gjort en egen lösning för jag vill ha dubbla reläer. Alltså ett relä till varje "glödtråd" (4 st reläer), men principen är densamma. Problemet med Biltemas lösning är ju om det krånglar på något sätt så slocknar båda lamporna. Går säkringen slocknar både hel ochhalvljus. Jag har gjort separata lösningar på höger och vänster sida så matningen är med 2 st kablar med varsin säkring och manövern via original säkringar.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Anliggande frambroms 740

Är det dessa glidbultar jag har? Eftersom[…]

Såhär ser dom ut. Däcken är s[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]