Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av agh39
[/quote]
Mest skönhets detalj att man inte får igen de, åkte själv på att byta batteri här förra veckan.

Batterigubben som jag köpte batteri av sa att dagens bilar har en livslängd på batterierna ca 2-3 år allt över är de plus.[/quote]

Beror helt på användningen, efter 3-5 djupurladdningar är ett startbatteri förstört.
Använder man värmaren sparsamt håller batteriet betydligt längre än en som använder den dagligen, särskilt om man kör kort efter att man får mysa :)
Användarvisningsbild
av bem
Pmperformance skrev:
Batterigubben som jag köpte batteri av sa att dagens bilar har en livslängd på batterierna ca 2-3 år allt över är de plus.
Sagt av en batterigubbe som nog vill sälja batterier, men hur som i min gamla V70 2001 jag hade förut höll första batteriet 6 år, det andra nästan 7 år. Kanske hade tur eller skött batteriet det nåtsänär men nog vill jag ett kvalitetsbatteri skall hålla ca 5 år i alla fall. 2-3 år är alldeles för kort tid.

/Bo
av osla
bem skrev:
Pmperformance skrev:
Batterigubben som jag köpte batteri av sa att dagens bilar har en livslängd på batterierna ca 2-3 år allt över är de plus.
Sagt av en batterigubbe som nog vill sälja batterier, men hur som i min gamla V70 2001 jag hade förut höll första batteriet 6 år, det andra nästan 7 år. Kanske hade tur eller skött batteriet det nåtsänär men nog vill jag ett kvalitetsbatteri skall hålla ca 5 år i alla fall. 2-3 år är alldeles för kort tid.

/Bo
och farsan körde från 02 till 10-11 nån gång på sitt batterie i xc:n. trots några urladdningar
Användarvisningsbild
av bem
Var är den batteriövervakning du tänker på?
Förklara lite mer så blir det lite lättare för oss andra att hänga med och ev ge råd.

/Bo
av AndS
falcon skrev:ingen som vet vad batteriövervakningen har för uppgift?
Den stänger av vissa komponenter när spänningen sjunker så man ska ha tillräckligt kvar för att starta bilen, men det fungerar inte så bra utan är mest en nödlösning.
Användarvisningsbild
av falcon
så den har inget att göra med laddningen då?
lite nfiken på vad som händer om man struntar i attt nolla den när man byter batteri
Användarvisningsbild
av SvenB
Nolla??
av matte75
falcon skrev:så den har inget att göra med laddningen då?
lite nfiken på vad som händer om man struntar i attt nolla den när man byter batteri
Jag såg inget om att nolla något i Vida när jag kollade om man byter batteri.
av rojo8515
Det här med batterier verkar inte helt enkelt att förstå. Det är väl egentligen en kemisk process som pågår i batteriet hela tiden och den kan lätt förstöras med till exempel djupare urladdningar.

Pratade med min volvomekaniker som har 30 års erfarenhet, funderade på att installera en fast Calix laddare i min XC60 2,4 D MY10. Han avrådde från detta då fått in flera bilar som krånglat efter denna installation. Det är en rätt avancerad laddövervakning och laddprocedur på dessa bilar och bäst ska det fungera om bilen för sköta det självt enligt honom.

Pratade också med en mekaniker för snöskotrar med elstart, frågade om livslängden på batterier och hur de ska skötas. Det han märkt är att det verkar vara väldigt ojämn kvalité på nya batterier. De kan hålla från 3 till 7 år och det spelar heller ingen roll om kunden har skött sitt batteri "exemplariskt" genom att ta in det efter skotersäsongen och underhållsladda ibland eller bara låte det sitta orört i skotern.

Själv har jag märkt att används bilen dagligen håller batteriet länge men på mina samlarbilar som står oanvända länge blir det täta batteribyten trots underhållsladdning.

Har också installerat en solelanläggning år 1990 på mina föräldras sommarstuga, trots bra en bra laddstyrning och rätt lite användning håller inte batterierna så värst länge där heller, cirka 3-5 år för ett fritidsbatteri.

Har testat med NIFE-batterier men de är väldigt dyra. Det finns en standard för blybatterier till UPS:er, där finns fyra olika kvalitesnivåer angivna med hur många år de ska hålla.

3 - 5 - 8 eller 12 år finns att välja, tydligen går det att bygga in "livslängd" i ett batteri?

Har just fått tag i två år gamla 12 årsbatterier som jag ska testa med.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 16

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11