Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smelly
Nu har jag fått besked från verkstaden, tydligen är ett virvelspjäll av och det har gjort att egr enheten också har pajjat. De vill ha kring 12000 för att ordna till det hela.

God jul då!
av Deeds78
Självklart vet jag att det inte är billigt att ha bil men detta är ju skrattretande. Jag kan tycka att om bilen varit på verkstad 6 ggr sen mittan av augusti så är det inte "så det är att ha bil"
Det ska inte vara så när man köper en bil för nästan 200.000
Användarvisningsbild
av joel80
Är det alltså bara en tillfällighet att bilen blev slö i samband med att det kom snö?
Är det troligt att felet kan ha funnits där ett längre tag och att du märkte det först nu?

Hör med en konsumentrådgivare om det är något som kan räknas som ursprungsfel. (Som sagt, alla fel som uppstår inom 6 månader ska räknas som ursprungsfel och då reklameras till säljaren om det inte är uppenbart att felet uppstått i efterhand. Annars är det så att bevisbördan för när felet uppstod ligger på säljaren.)
av Deeds78
Lämnade in bilen idag och passade på att snacka med en mekaniker på golvet.
Han sa att det har kommit in bilar med samma problem och då har det varit en givare för turbon. Han trodde dock inte att det skulle vara en så dyr operation då det va relativt enkelt att byta.

Återstår att se i eftermiddag!
av Deeds78
Cox med det andra inlägget i tråden hade rätt.

Bilen får en återkommande felkod på tempgivaren till partikelfiltret.
Verkstadskillen visste dock inte vad det skulle kosta att åtgärda utan skulle återkomma med prisuppgift.

*Fingers crossed*
av Deeds78
Kan tillägga att medans de hade bilen inne så testade de att ladda ner den mjukvara som gör att man kan starta
värmaren med nyckeln (en kampanj för 2.490:-) Detta misslyckades och kan enbart utföras på MY13 och framåt.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]