Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hayah
Nu är det så att jag fick fina extraljus i julklapp.
Nu har jag fått höra att det finns en som tänker plocka dom för mig pga han har agg mot mig.
Jag vill såklart minimera risken för det.

Hur ska jag fästa dom för att försvåra stölder av dom?
Vi har även tänkt märka dom innan dom fästs. Men bästa är att förhindra stöld.
Jag är desperat ute efter tips.
av perjak
Det enklaste är väl att montera dom på en löstagbar ramp typ light-on. Då tar du bara bort rampen när du parkerar. MEN, med en sån ramp blir dom rätt lätta att sno om du INTE tar bort dom...
Användarvisningsbild
av Hayah
Tack så jättemycket för tipset.
Det lät ju helt perfekt.
Har nu skickat iväg en prisförfrågan till dom.
Användarvisningsbild
av CarMan
man kan dra en svetsloppa på muttrarna. har du larm i bilen kan du ju larma dom också
av perjak
Hmm, larma ljusen. Hur gör man det?
Det lät ju jätteintressant för jag planerar att xenonkonvertera mina och då är det ju en del kronor som sitter löst i fronten.
av Boden
Jag tycker att snabbfäste motsvarande lighton är det bästa. Om man sätter fast ljusen med svets o dyl. så kan tjuven lika gärna slå sönder insatserna och de är inte gratis.
Användarvisningsbild
av Hayah
Lät intressant det där med att larma extraljusen. Har inget larm på bilen just nu iaf.
Svetsloppa tänkte vi lite smått på också.
Kollade upp lighton-rampen men den kostade ju 1360 kr inkl frakt, moms och då utan kablar. Känns en aning saftigt då jag inte har dom pengarna egentligen.
Användarvisningsbild
av Brainy
perjak skrev:Hmm, larma ljusen. Hur gör man det?
Det lät ju jätteintressant för jag planerar att xenonkonvertera mina och då är det ju en del kronor som sitter löst i fronten.
Har kikat i anvisningarna till mitt saablarm och där står det hur man kopplar vidare en slinga till extraljusen. Borde ju gå att göranågot liknande med volvos tycker jag.

/Anders
av Boden
Hayah skrev:Kollade upp lighton-rampen men den kostade ju 1360 kr inkl frakt, moms och då utan kablar. Känns en aning saftigt då jag inte har dom pengarna egentligen.
Den kostar lite. Men vad kostar en ny omgång med extraljus om du får de stulna...Då är 1400 spänn billigt.
Användarvisningsbild
av Hayah
Boden skrev:
Hayah skrev:Kollade upp lighton-rampen men den kostade ju 1360 kr inkl frakt, moms och då utan kablar. Känns en aning saftigt då jag inte har dom pengarna egentligen.
Den kostar lite. Men vad kostar en ny omgång med extraljus om du får de stulna...Då är 1400 spänn billigt.
Jo 1400 kr är inte så mycket men det gäller att vi hittar en bra lösning för kablarna. För om man vill att kablar ska ingå så blir det 300 kr dyrare.

Tack så mycket för hjälpen. Jag ta[…]

Björn Ferry verkar klara sig utmärkt […]

Skruva ur adaptern och kolla att den inte har f&ar[…]

En bekant kör en 1.6d med standard performanc[…]