Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En glappkontakt någonstans som påverkas av temperaturen.
Ställ spaken i "körläge", rör och ryck lite försiktigt men ändå markerat i alla inblandade kablar och kontakter. Har du tur så avslöjar dom dåliga kopplingarna sig under den felsökningen. Blir det inget resultat så återstår bara att mäta sig fram med en multimeter. Börja från säkringspanelen om den kopplingsmässigt är närmast batteriet.
Du har förmodligen nytta av ett kopplingsschema i din felsökning.
Njaa... Det sitter en släpkontakt i den runda platta delen som är ihop med motorn. Man kan naturligtvis tänka sig en glappkontakt där också, men där inne brukar det mest "spöka" när självparkeringen inte fungerar. Det är den ljusa dosan på bilden här. En skiva snurrar runt där inne och en släpkontakt skall ligga på där. Men som sagt, det brukar vara mer problem med parkeringen.
Bild
(Bilden har jag lånat från Skruvat här på sidan)
Börja med kablarna först. Och håll multimetern i beredskap.
För dig som har hållit på och skruva på bilar under en längre tid (409 inlägg) så torde det knappast vara något extra märkligt att öppna den dosan. Men som sagt, börja med att undersöka kablarna.
Användarvisningsbild
av Frrla
Jo man har väll gjort både det ena och de andra. När man kommer till nått man inte har en aning om såsom detta, måste man ju fråga. Vet ju inte om det sitter pressat, nitat, gjutet eller hur det ser ut, vart man ska börja eller så. kanske även någon eller några hade kunnat säga felet direkt. Hittade dock inget speciellt när jag sökte..

Jag vill som ha koll på läget innan ja sätter sig på kälken och dundrar neröver utan att veta hur de ser ut ;)
Användarvisningsbild
av Frrla
Verkar som felet satt här någonstans då den nu fungerar prickfritt. Antingen någon komponent i/till själva motorn, jorden eller kontakten.
Men kontakten såg mycket bra ut och glappade ej. Gjorde inget speciellt med den heller. En kompis hade smörjt i den tidigare i sommras när skrället inte startade (annan tråd).
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]