Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

svda skrev:Att du upplever att larmet funkar nu är med all säkerhet bara en tillfällig glädje. "Larmsystem service erfordas" uppstår inte primärt för att batteriet inte laddas längre utan på att det läcker elektrolyt ut på kretskortet i sirenen. Ibland börjar problemen med Service ... men i många fall blir det istället falsklarm. Snart kommer kretskortet i sirenen vara så anfrätt att inget funkar längre. Ev. kan du rädda sirenen. Larmet funkar alldeles utmärkt utan nämnda batteri.

Kolla just den nu närliggade tråd: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=100939
Så jag bör alltså plocka bort batteriet för att slippa framtida problem med larmet?
Felen som uppstår beror huvudsakligen på att elektrolyten skapar förbindningar/kortslutningar som inte skall finnas. Detta går att fixa genom att tvätta bort elektrolyten med tops doppade i vatten. Men, elektrolyten kan också skapa "permanenta" skador genom att fräta bort kopparledarna på kretskortet.

Det finns därför inga garantier att borttagning av elektrolyten ger ett larm som funkar, men många verkar ha öppnat och bytt batteriet, så chanserna att lyckas med en lagning är nog ganska stora om man fixar detta så snart felmeddelandena kommer. Som jag nämnt i den andra tråden ser jag ingen vits med att sätta ditt ett nytt eländesbatteri. Hur många tjuvar ger sig till att tysta larmet genom att kortsluta eller klippa av förbindelsen till bilbatteriet på en så här gammal bil. Ingen skulle jag vilja påstå, och då har man heller ingen nytta av batteriet i sirenen. Detta batteri har f.ö. inte funkat på flera år innan batteriet börjar läcka elektrolyt.
svda skrev:Felen som uppstår beror huvudsakligen på att elektrolyten skapar förbindningar/kortslutningar som inte skall finnas. Detta går att fixa genom att tvätta bort elektrolyten med tops doppade i vatten. Men, elektrolyten kan också skapa "permanenta" skador genom att fräta bort kopparledarna på kretskortet.

Det finns därför inga garantier att borttagning av elektrolyten ger ett larm som funkar, men många verkar ha öppnat och bytt batteriet, så chanserna att lyckas med en lagning är nog ganska stora om man fixar detta så snart felmeddelandena kommer. Som jag nämnt i den andra tråden ser jag ingen vits med att sätta ditt ett nytt eländesbatteri. Hur många tjuvar ger sig till att tysta larmet genom att kortsluta eller klippa av förbindelsen till bilbatteriet på en så här gammal bil. Ingen skulle jag vilja påstå, och då har man heller ingen nytta av batteriet i sirenen. Detta batteri har f.ö. inte funkat på flera år innan batteriet börjar läcka elektrolyt.
Då har jag lite piller att göra i helgen. Har mekat mycket i bilar men aldrig med elektronik eller AC. Men jobbar inom en bransch där jag är i kontakt med en som jobbar med fin elektronik. Kan ju alltid höra med honom om det går att rädda ev. skadat kretskort :) Men är det möjligt att plocka bort hela sirenen och köra med bilen några dagar? Bara så ja kan ta med den till honom och visa.
Det går utmärkt att köra utan siren. Koppla bort bilbatteriet innan du kopplar bort och in sirenen. I tidigare tråd finns en länk till en pdf med beskrivning på engelska hur du sågar upp den. Elektrolyten är Kaliumhydroxid (KOH), basisk och antagligen inte så hälsosamt, så handla därefter.
S6024t skrev:skitbilaffär/verkstad,lämna tillbaka bilen? går det?
Det var faktiskt den enda bilaffär jag kände tillit gentemot. Min sambo har handlat en och annan BMW från bilhandlare som lovat att allt är schysst osv men jag har i princip fått repa alla själv, har även haft in bilar på Audi/VW återförsäljare, auktoriserade alltså där dem utfört samma jobb flertalet gånger för att samma fel dykt upp. Men just denna bilaffär kände jag en viss tillit för, dock är den lika med noll nu. Ska dock ta allt med tanten på Volvo på måndag och vill dem inte åtgärda eller allra helst betala ut kontant så jag kan repa bilen hos en annan verkstad. Fick ett pris på 3000 för byte av lager i kompressorn samt schimsning av kopplingen.

Är ganska säker på att jag hade kunnat göra detta själv, men problemet är ju att hitta rätt lager. Vilket lager är det dem byter tro? Axiallagret eller bara lagret i frihjulet?
Tack för tips om att dra säkring för att slippa ev oljud från sirenen. Det blir morgondagens fix då jag eg skiter i om bilen har siren, huvudsaken bilen är besvärlig att tillgripa.
Larmsirenen är inte så svår att byta kostar ca 2500kr ny.
Vad jag vet har alla N serie samma siren. Jag har en i min från en 07a fast misär en 04a.

Vad jag förstått så kan siren påverka andra saker med om man kör runt med den och det läcker batteri syra. Jag märkte inget på min men hört en som sa att han inte kunde stänga takluckan? Han sa att han drog ur kontakten till siren och då gick den igen.
Rätt eller fel vet ej vi satt på samma flyg för några år sen och småprata bilar.

Min falsk larma för fullt till slut la siren av helt men lik väll såg man att larmet hade gått i stort sett varenda gång jag hade lämnat bilen, dock tyst.

Skulle satsa på ny siren om jag var dig.

AC behöver inte kosta massor att fixa med. Tömning och återflyttning betala jag 900 kr för på Volvo viktigt att det är rätt mängd i. Är det för mycket gas fungerar den dåligt och kylfläkten går för fullt så fort man sätter på AC ifall det är så att någon fyllt på för mycket i din. ( låter mycket i kupén och ännu mer om man går ut när fläkten går på fullt) men svårt att ställa diagnos på det utan att höra själv.

Hoppas det löser sig för dig utan för mycket om och men.

Får väll trösta dig med att varje gång jag med köper bil åker jag alltid på en repration hur noga jag än besiktigat bilen innan köp. På min Xc70 gick ena nivomaten efter bara ett par månader, reservdel över 6000kr för en dämpare.

Med vänlig hälsning,
Andis

Undrar om det är samna med elbilarna dä[…]

Tempmätare går i topp

Låter som om ledningen från tempgivare[…]

flexifuel som nästan dör

v70 2.0 flexifuel 37000mil körs endast p&ari[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får […]