Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Ja men det är inget forumet kan belastas för. Vill man ha en dold fb sida är det inga problem . Bara göra lite inställningar på sidan. Sen antar jag folk maila henne när hon hade blocket annonsen ute. Ser man hennes namn är det bara söka på fb.
Men jag tar avstånd på hetsjakten på henne då vi bara diskuterade bilen som tidigare låg på KVD. Trodde folk hade annat för sig än lägga ner energi på jaga henne som privat person.

Kan dra en kul sak.... Min lilla syster var med pappa handlade på ica. En kille som stod utanför sålde jordgubbar tyckte hon såg bra ut. Senare på kvällen ringer det och en kille söker syrran. Han hade via reg nr på bilen sökt info om vårt telenr adress mm sen ringde han :|
Användarvisningsbild
av SvenB
Också ett sätt att "ragga". :roll: Och för tusan, tro inte att jag belastat jagrullar.se för hetsjakten på "millis". Tydligen finns det de här på forumet som inte tänkt "hela vägen ut".
av jite
Bilnörden skrev:En bekant lagade upp en S40 på ett lokalt fordons program, den var smälld ända till bakrutan. Den lagades, syntes inte något på bilen men hela framänden var skev. Man får vara väldigt försiktig med att laga moderna bilar dom är så mjuka, samtidigt som det blir en väldigt stor kraft som påverkar hela bilen inte bara det stället där själva krocken blir.
Det känns som att sådana påståenden behöver uppbackning. Min personliga uppfattning är däremot tvärtemot vad du påstår, vad jag har förstått så är moderna bilar betydligt styvare än äldre bilar samt att man har designat kontrollerade deformationszoner istället. :) Jag vet inte om det går att säga generellt, men fick uppfattningen av det från denna video:
(och denna mer Volvo-specifika video:
)
Bilnörden skrev: Påstår inte att det är så i detta fallet, men rent generellt så är det så.
Var kan jag hitta källan till detta?

Är det någon som vill svara på vad det är för fel/problem med en korrekt reparerad bil (som var det jag undrade över från första början)? :)
Användarvisningsbild
av Bosse78
Var kan jag hitta källan till detta?

Det lär du nog inte hitta eftersom det saknar relevans att forska om självklarheter.
av jite
Bosse78 skrev:Det lär du nog inte hitta eftersom det saknar relevans att forska om självklarheter.
Wow, ja på 1500 talet kanske :D Är det Bosse själv som bestämmer vad som är självklart? ;)
av osla
en bil som är såpass krockad går inte att få som när den var ny, plåten i bilen har fått sig veck mm och riktar man det så blir det ändå inte som först när plåten var "rak". det kan man testa själv med ett tunt plattjärn, vinkla det och försök sedan vinkla tillbaka det utan att det syns, det går i princip inte. däremot gör det ju ingenting för funktionen så länge dom fått bilen rak efter en riktning.
men jag skulle avstå en krockad bil, finns ju massor av bilar som är okrockade. sen har jag nu inte riktigt förstått vad tråden handlar om, säljs bilen nu krockad? eller har den sålts krockad tidigare i sitt liv så att säga?
Användarvisningsbild
av börne
osla skrev:sen har jag nu inte riktigt förstått vad tråden handlar om, säljs bilen nu krockad? eller har den sålts krockad tidigare i sitt liv så att säga?
Den köptes krockad ungefär i Sept & var nu ute för försäljning lagad. Många med mig själv överreagerade väl lite då man läser en massa om ful-lagade bilar som kommer hit via öst så det blev en del hårda ord både från oss på forumet & bilägaren som kom in i tråden, tråden togs bort & denna lite mer sansade tråd startades... där va väl det hela i korta drag.

Håller helt med dig ang att varför köpa en krockad när det finns fler okrockade till salu att välja på. Sen att någon tjatat om att man ska förklara varför en korrekt bil inte är lika bra kan jag inte mer än att även om den är korrekt lagad är den tidigare smälld, det räcker för mig.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
börne skrev: Håller helt med dig ang att varför köpa en krockad när det finns fler okrockade till salu att välja på.
Enkelt...En krocklagad bil köper man för att den är mycket billigare än en okrockad.

Rostskydd, deformationszoner och rakhet blir ju självklart aldrig lika bra som nytt även om märkesverkstad/proffs som lagat.

Däremot har jag aldrig någonsin upplevt att vare sig privatpersoner eller märkesverstäder upplyser om att det är krocklagat.

Det måste man själv leta reda på genom att inspektera bilarna innan o utan.
Användarvisningsbild
av bem
Jag håller nog ned föregående inlägg, är priset tillräckligt lågt så är det väl OK att köpa en krockad bil. Bara den är fackmannamässigt lagad och att man har fått reda på att den varit krockad och vad som lagats, hur och av vem.
Är ju ungefär som med grundstötta eller rent av sjunkna båtar, är priset tillräckligt lågt kan ju även de vara ett vettigt köp, bara man får reda på det och omfattningen av skadan och om det lagats hur och av vem.
Om säljaren mörkar det hela och säljer bilen som om den aldrig varit krockad kommer man ju som köpare med all sannolikhet känna sig "lurad" på flera sätt, inte minst ekonomsikt, om köparen får reda på det vill säga. Hur många åker okring med bilar som varit mer eller mindre krockade utan att veta om det? Troligen rätt många.
Men den allvarligaste invändningen mot att köpa en bil som varit med om en lite mer omfattande krock måste väl vara det säkerhetsmässiga med krockzoner osv som kanske inte längre kommer ta upp krafterna korrekt vid en krock (igen) och vägegenskaper kan väl påverkas också samt rostskyddet lär försämras som nämts. Man ser ju ibland krockade bilar utefter våra vägar, en del som krockat nos mot nos och nästan hela fronten mosad - inte skulle jag köpa en sån som lagats (om man nu gör det). Man kan undra hur försäkringsbolag resonerar innan de bestämmer sig för att reparera en krockad bil. Hur mycket skador kan det få bli och hur stor del av bilens värde kostar de på att reparera - säg en V70 som är värd 200 tkr och det kostar 100 tkr att reparare efter en krock, är det värt för försäkringsbolaget att reparera (om den är reparerbar vill säga)? Vore kul att veta hur de resonerar om nån vet.

/Bo
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bem skrev:Bara den är fackmannamässigt lagad och att man har fått reda på att den varit krockad och vad som lagats, hur och av vem.
Det kommer aldrig att hända. Snabbsök på blocket ger att det just nu finns 125413 bilar till salu, av dessa är 0 st reparerade eller krocklagad om man söker. Inte en kotte skulle få för sig att upplysa om detta i verkligheten.

Ska man få reda på något får man själv undersöka, sån är verkligheten.

Försäkringsbolag går 100% på ekonomin i varje ärende, vad är billigast, laga eller lösa in och sälja som skrot.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Extremt svårstartad s70 2.4T

Om där är felkoder på motorn s&ari[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Hej jag har en 444-53 med B18 o M40 låda - g[…]