Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qwerty
Köpte min bil 2012 den hade då 10328 mil på mätaren och handlaren sa den var nyservad. Bytte olja och filter själv då jag tyckte att oljan såg väl mörk ut för att vara nybytt.
Vid 12000mil lämnade jag den hos volvo för service, detta var i slutet av januari i år. Nu vid 13501 mil står det dags för service i displayen.
Detta stämmer inte, det har inte gått 12 månader utan strax över 10 mån. Jag har inte nått milintervallet som är 3000mil. Knappast heller nått 100 motortimmar då den bara gått 1500mil med nästan noll stadskörning, så den har inte gått mycket tomgång.

Kan det vara så att handlaren nollställt bilen vid 10328mil och att volvo glömde nolla vid 12000 mila-servicen?
detta skulle göra att indikatorn stämmer och att det är dags för service nu enligt bilen.

Ingen större fara då jag byter olja själv vid 1500mil som mellanservice och jag har beställ oljan, dock vill jag att historiken på bilen ska stämma och så även serviceindikatorn. Volvoverkstaden som gjorde servicen är nedlagd sen augusti så dom kan jag inte fråga om de glömt nolla.
Bör jag byta oljan och nolla utan annan service och sedan vid 15000mil vid nästa service nolla igen för att hamna i fas eller syns detta vid uppkopplande av bilen mot dator och det ser galet ut gällande skötsel ?
Användarvisningsbild
av bem
Förr gick det i alla fall att släcka servicemeddelandet på egen hand i en Volvo, vet ej om det går på nyare årsmodeller:

http://www.garaget.org/mypage/blog.php? ... r=Mikey_ax
(om instruktionerna där stämmer har jag dock ingen koll på men prova får du se)

Sen kan du köpa en VIDA piratkopia och själv släcka servicemeddelandet med hjälp av den.

3000 mil eller 1 år vilket som inträffar först är serviceintervallet då i ditt fall då.
Följer du det kan du ju i godan ro släcka servicemeddelandet själv enligt ovan om du vill.

Nu vet jag inte exakt när servicemeddelandet tänds på en V70 av din årsmodell men det kan ju tänkas att den tänds lite innan så du skall bli påmind om att göra service eller beställa tid för service. Men ca 2 mån innan 1 årsfristen löpt ut låter lite tidigt.

Vad är det för modellår och vad har du för motor i din V70? Är det V70 2.4D Kinetic MY09?

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av qwerty
Japp, den bilen och modellåret är det.
Tycker också att 2 mån innan är tidigt, därav min undran och jag började tänka på vad som kunde fela och kom på att verkstäderna kanske strulat till det med indikatorn för intervallet. Troligast är det där som det felar. Jag kommer köra ett olje byte och nolla sevice sen kör jag till 15000 mil och låter verkstaden serva då jag ej vet vad som ska göras på det intevallet.

Avbeställde min castrololja idag och la en ny order på Aral supertronic E 0w-30 istället, samma klassning och spec fast 30% lägre pris.

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]