Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av C70Turbo
Volvo C70 2.4T, cabriolet, automat, årsmodell 2000, originalhjul, sommarkörd, låga mil, allt original och fullservad

Knak 1:
De senaste åren så knaker det från framändan vid 95-100% rattutslag. Det är åt bägge hållen, och först kommer en liten knak mellan 95-99% ratutslag med en mycket liten vibration/lätt stöt i ratten och därefter knakar det mer rejält vid absolut fullt ratutslag. Krävs ingen vidare kraft för att få ut den till fullt ratutslag, men obehagligt med det knakande ljudet. Knakandet sker oberoende av om jag står still, kör i låg hastighet eller backar. Kan jag testa något för att utesluta eller definiera problemet vidare?

Knak 2:
När jag bromsar till stillastående (oberoende lätthet/hårdhet) så knakar det från bromssarna under den sista sekunden innan bilen blir stillastående. Det knakar aldrig från bromsarna vid övrig bromsning, men det är just i ögonblicket då bilen ska stanna och jag antingen håller bromsen stabilt nertryckt alternativt lätt på bromsen sakta precis till stoppet. Bytte bromsvätska vid senaste servicen, men hjälpte inte. Kan jag testa något för att utesluta eller definierat problemet vidare?

Tacksam för tips och frågor.
av *pettson*
Skavskydden till länkarmarna är förmodligen borta. (Två vita plastbrickor)
En sida i taget slår i länkarmarna. Man styr nämligen olika mycket på inner och ytterhjul vid skarp sväng.
Ta lite kopparfett på anslagsytorna på länkarmarna så tystnar det.
av C70Turbo
*pettson* skrev:Skavskydden till länkarmarna är förmodligen borta. (Två vita plastbrickor)
En sida i taget slår i länkarmarna. Man styr nämligen olika mycket på inner och ytterhjul vid skarp sväng.
Tack, är det rekommenderat att ersätta skavskydden istället?
av C70Turbo
Malish skrev:knak 2, bussningarna som håller krängningshämmaren, känn om de börjar bli slappa.
Kan där finnas en krängningshämmare underifrån? Finns inget som kan liknas vid krängningshämmare ovanifrån.
av Malish
Ja, den sitter undertill.
dels har du momentstaget som sitter mellan fjäderbenet och ner till krängningshämmaren. i detta fallet är det säkerligen inte det som glappar utan bussningarna som håller själva krängningshämmaren i subframen/motorramen.
det kan dock vara svårt att känna om de är glappa. (Momentstaget eller klapperstaget som en del kallar det brukar annars vara nåt man får byta ibland, men det hörs lätt om nån bussning där är sliten för det dunkar och klapprar rejält när man kör i hålor, inget man missar)

Jag har samma felsymptom på min 855a nämligen och där är jag ganska säker på att det är de bussningarna som glappar. finns iaf inget annat som är glapp på min och glappet kommer och går.

Bussningarna i sig kostar inte så många kronor (125kr styck eller så på skruvat.se)
men det är en del bök att byta dem då man måste lossa subframen i bakkant och även lossa på styrväxeln för att komma åt dem.
Själva bussningen sitter med 2 bult vardera (det är 2 bussningar) och griper om krängningshämmaren. bussningarna hålls fast med en plåtbygel som håller ner dem mot subframen (det är alltså den som är bultad med 2 bult)

http://www.skruvat.se/Bussning-krangnin ... 12267.aspx
Så ser bussningarna ut. det är samma på 850, S/V/C70 fram till 00 ;)
av C70Turbo
*pettson* skrev:Skavskydden till länkarmarna är förmodligen borta. (Två vita plastbrickor)
Provat nu och det blev mycket bättre. Väntar och ser om ljudet återkommer innan jag kollar bussningarna. Tack!

Pärlan har nu över 35.000 pålitlig[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]