Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Jo det är ju säkrare så men har man som jag en V70 som är en riktig laståsna så är det jäkligt svårt att avhålla sig från att frakta diverse prylar i bilen. Har dock ett lastgaller bak som skyddar lite mot att större föremål kommer flygande vid en hårdare inbromsning, "olycka" el liknande. Har ju åkt omkring med kombi sen 20 år tillbaka och ännu ingen pryl i "bollen" fastän jag tvärnitat för rådjur, älgar, rävar, grävlingar m m (även krockat med rådjur).
/Bo
av Gubscal
Hej!

Har läst igenom hela denna + andra trådar. Otroligt matnyttigt för en som ganska nyligen bytt till V70 2,4D -10.

Har precis råkat ut för samma haveri som alla andra här, och provat att ladda batteriet med CTEK, men det funkar ändå inte bra. Slutsats: jag ska köpa ett nytt batteri.

Min konkreta fråga är vilket batteri jag ska köpa med följande faktorer inräknat:

* jag använder dieselvärmaren mycket vintertid. Frugan är även väldigt förtjust i stjärtvärmen osv.
* jag har inte möjlighet att ladda batteriet nattetid då bilen normalt står på gatan (bor i lgh). Kan ladda någon enstaka gång per vinter men måste då göra detta hos mina föräldrar
* jag vill ha ett så bra batteri som möjligt
* jag vill inte behöva modda i motorrummet = batteriet ska få plats utan att bågfilen åker fram :D

Var köper man batterier billigast? Vilka nätsajter är pålitliga och har snabb leverans? Eller köper man normalt batterier i "fysisk" butik?

Kanske verkar som att jag inte läst hela tråden, men det har jag.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av SvenB
Osäker på om det överhuvudtaget är möjligt att köpa bilbatterier i nätbutik. (Syra).
Användarvisningsbild
av bem
Kolla måtten på Biltemas AGM batteri, de ger 4 års garanti på dessa.
Brorsan satt in ett sådant i sin XC60 för ett tag sen (tror batteriet var aningens för högt
men locket på batterilåden gick ändå att ha på).

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... eri-80700/

Annars, köp så stort (mest Ah) Volvo originalbatteri som får plats, det lär ju funka men
bli lite dyrare kanske.

/Bo
av matte75
Köpte ett Varta H3 silver dynamic 100Ah 830A på ebay.de för 1300kr ink frakt. Beställde I måndags och fick det levererat idag. Billigaste jag hittade i Sverige var 1850kr.
Samma längd och bredd som mitt gamla men 195mm högt mot 175mm som det gamla var. Locket går inte riktigt att stänga. Har fått fästa locket med stripes.

Är det några problem med att locket inte går att stänga helt?

Min bil är en V70 2,4D 2010. Köpte även en ctek laddare för att kunna ladda nån gång ibland.
av osla
jag har ett varta silver? 100ah och jag kör mycket värmare och än har det aldrig varit problem, dock så är det en gammal dieselmerca det sitter i men det spelar ju ingen roll. och då kör jag värmaren ofta tills den stannar av sig själv, kring 1 timme så det batteriet kan jag rekomendera
av agh39
osla skrev:jag har ett varta silver? 100ah och jag kör mycket värmare och än har det aldrig varit problem, dock så är det en gammal dieselmerca det sitter i men det spelar ju ingen roll. och då kör jag värmaren ofta tills den stannar av sig själv, kring 1 timme så det batteriet kan jag rekomendera
Hur menar du nu osla?
"* jag vill inte behöva modda i motorrummet = batteriet ska få plats utan att bågfilen åker fram "
av osla
agh39 skrev:
osla skrev:jag har ett varta silver? 100ah och jag kör mycket värmare och än har det aldrig varit problem, dock så är det en gammal dieselmerca det sitter i men det spelar ju ingen roll. och då kör jag värmaren ofta tills den stannar av sig själv, kring 1 timme så det batteriet kan jag rekomendera
Hur menar du nu osla?
"* jag vill inte behöva modda i motorrummet = batteriet ska få plats utan att bågfilen åker fram "
nä jag vet inte vad det sitter för batteri i era bilar. men går inte ett sånt in så finns det ju mindre batteriern. men vartas silver batterier verkar hålla bra, det menade jag
av matte75
matte75 skrev:Köpte ett Varta H3 silver dynamic 100Ah 830A på ebay.de för 1300kr ink frakt. Beställde I måndags och fick det levererat idag. Billigaste jag hittade i Sverige var 1850kr.
Samma längd och bredd som mitt gamla men 195mm högt mot 175mm som det gamla var. Locket går inte riktigt att stänga. Har fått fästa locket med stripes.

Min bil är en V70 2,4D 2010. Köpte även en ctek laddare för att kunna ladda nån gång ibland.
Ingen som vet något om det är någon fara att locket som sitter ovanpå batteriet inte går att stänga helt?
matte75 skrev:
matte75 skrev:Köpte ett Varta H3 silver dynamic 100Ah 830A på ebay.de för 1300kr ink frakt. Beställde I måndags och fick det levererat idag. Billigaste jag hittade i Sverige var 1850kr.

Ingen som vet något om det är någon fara att locket som sitter ovanpå batteriet inte går att stänga helt?
Mest skönhets detalj att man inte får igen de, åkte själv på att byta batteri här förra veckan.

Batterigubben som jag köpte batteri av sa att dagens bilar har en livslängd på batterierna ca 2-3 år allt över är de plus.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 16

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11