Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OutKaszt
Har ett nytt batteri på 52Ah med 470CCA, duger detta till min S60 2,4 eller bör jag köpa ett nytt/annat?! Kör 2,5-3mil landsväg varje dag så blir inte mycket start och stopp.
Användarvisningsbild
av Perra83
Spontant så låter det lite fjuttigt.
Mitt gamla i V70R:n va på 68Ah (Exide) och det nya är på 77Ah 780A (Varta silver dynamic).

Det gamla hade inga problem att starta vid -25°C men det blev sju år gammalt och de sista åren skötte jag det inte, bilen kördes knappt heller...

Batteriet i S60 D5:an va på 100Ah 830A, kanske att det gick att få i ett större. Ska du ha bilen länge så satsa på ett så stort batteri som möjligt.
Är det riktigt kallt så går det åt lite batteri, några extra ampere kan du vara väl investerade.
av OutKaszt
Perra83 skrev:Spontant så låter det lite fjuttigt.
Mitt gamla i V70R:n va på 68Ah (Exide) och det nya är på 77Ah 780A (Varta silver dynamic).

Det gamla hade inga problem att starta vid -25°C men det blev sju år gammalt och de sista åren skötte jag det inte, bilen kördes knappt heller...

Batteriet i S60 D5:an va på 100Ah 830A, kanske att det gick att få i ett större. Ska du ha bilen länge så satsa på ett så stort batteri som möjligt.
Är det riktigt kallt så går det åt lite batteri, några extra ampere kan du vara väl investerade.
Okej så 65-70Ah bör väl duga i sånt fall?
Användarvisningsbild
av Perra83
Det gör det säkert, men som sagt köp så stort som möjligt. Priset blir högre med ett kraftigare.

Kör ett tag med det som du har. Batteriet tvärdör inte bara för att det blir kallt utan du märker att motorn går runt lite tyngre. Blir det för jävligt så kan du byta.

Har du möjlighet att ladda batteriet så gör det typ en gång i veckan.
Användarvisningsbild
av Perc
Priset blir inte nödvändigtvis högre med ett kraftigare, inte dom jag säljer iallafall. ;) De vanligaste modellerna som det säljs störst volymer av är förmånliga, typ 55Ah och 100Ah.

Bensinaren ska ha 72Ah om jag minns rätt, men jag slängde i dieselns 100Ah i min egna 2.5T då jag bytte. Behövde inte modifiera nånting för att det ska passa. Det större "dieselbatteriet" fick plats under batterikåpan och det fanns passande skruvhål i botten av reservhjulsbaljan också. Större är alltid bättre. ;)

Nu är ju CCA och Ah två olika mått, men större är som sagt bättre oavsett.
Användarvisningsbild
av SvenB
Åhå, är du i batteribranchen. Vad skall man köpa den dagen mitt batteri, som förmodligen är minst två år gammalt, ger upp? Nu sitter det, om man får tro på bilspecen, ett 700 A Volvobatteri.
Användarvisningsbild
av Perc
Batteribranschen är väl att ta i, jag säljer reservdelar.

Och jag skulle själv stoppa i största som går att få i. Har du dieselvärmare är AGM ett bra tips.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det beror på vad du har för utrustning i bilen.
Som rent startbatteri funkar det bra! 450A räcker för bensinarna.
På diesel bör man ha minst 700A

Oavsett bränsle så bör en bil med värmare ha minst 100Ah
Sen om man har mycket El som är i gång när motorn är av, så är 55Ah för lite.
Användarvisningsbild
av Perc
wissel skrev:Detta batteri satte jag i min bil : http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... eri-80700/
lite billigare än Bilias alternativ dessutom. :-)
Biltema skriver "Laddning av ett AGM-batteri är enkelt. En batteriladdare för konventionella startbatterier är allt som behövs."

Det är ju inte riktigt sanning. Man ska ha en smart laddare. Gamla plåtlådor med handtag och mätare passar iofs bäst i metallåtervinningen hur som helst, men tyvärr är det ju folk som använder (och köper) såna fortfarande. Och såna duger inte riktigt till AGM.

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]

ok, intressant! Vad det går att krån[…]

Elpriset

Knappt 0.1kWh idag, men har inte kollat hur panele[…]

Det gäller inte bara Leapmotor, samma sak […]