Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mich
apersson850 skrev:
Mich skrev:
apersson850 skrev:Men genom att bara hålla lysdioden tänd halva tiden kan man dubbla strömmen, och då också dubbla ljusstyrkan.
Nej, så blir det inte. Det blir medelvärdet. Annars skulle vi kunna skapa energi.
Under den tid de lyser blir det dubbla ljusstyrkan. Hade du sen brytt dig om att citera även nästa mening, istället för att bära dig åt som en politiker och bara lyfta fram det som passar din egen åsikt, så hade du fått med hela förklaringen.
Eftersom våra ögon "minns" ljuset och inte ser att det blinkar upplever man lysdioden som dubbelt så stark.
Ursäkta, det var inte meningen. Måste ändå påpeka att det inte blir som du tror. Vi ser medelvärdet av ljuset. Det är därför som det är möjligt att variera ljusstyrkan genom att blinka (pulsbreddsmodulera). Ett enkelt test du kan utföra är kolla in en V70II med öppen baklucka. Viktigt att bakluckan är öppen. Slå på parkeringsljuset. Detta medför att bakljuset tänds. Titta nu på bakljuset och sedan trycker du (eller någon annan) på bromspedalen. Då kommer du se att bakljusen lyser starkare.

//Michael
av Mich
rid54 skrev:Dock, jag har upplevelsen att om man "panorerar med blicken" i mörker och det finns en ljuskälla, så är upplevelsen av ljuskällan "åt streckhållet" om det är en kontinuerlig ljuskälla och uppdelad i "delstreck" eller punkter om det är en "switchad" ljuskälla. Det stilla ljuset är inte nåt som drar uppmärksamheten till sig (ljus har varit sådant under människans hela historia), medan det pulserande ljuset ger en effekt som på nåt vis stjäl uppmärksamhet.
Tack, för förklaring. Något streck ser inte jag och har inte hört någon nämna något sådant fenomen förut. Därav är jag lite extra intresserad av detta. Kan du ge något exempel när du ser detta?

Detta under förutsättning att ljuskällan lyser kontinuerligt. Det blir streck eller punkter om ljuskällan blinkar.

PS. Var i en stor lokal härom kvällen där detta var tydligt. Längs sidoväggen satt det fyra - fem lampor, som blinkade. När man rörde huvudet/blicken från ena sidan till framåt. Så blev dessa lampor väldigt många. Däremot en lampa (nödskyltbelysningen) var helt stilla och syndes bara på det ställe där den i verkligheten är placerad.

//Michael
Mich skrev: Måste ändå påpeka att det inte blir som du tror. Vi ser medelvärdet av ljuset. Det är därför som det är möjligt att variera ljusstyrkan genom att blinka (pulsbreddsmodulera).
Ja, det kan man göra. Men då är styrkan densamma i varje blinkning, och så gör man blinkningarna olika långa. Men det som är poängen när man blinkar med en lysdiod är att ju längre man måste lysa med dioden i ett sträck, desto svagare måste man göra den för att den inte ska brinna upp. Kraftigt ljus "minns" ögat en stund (prova att titta på en kamerablixt - du ser den en god stund efter det att den slocknade). Det är därför en lysdiod som blinkar med kanske bara 25% av tiden till, men då betydligt starkare än om den lyst kontinuerligt, upplevs som kraftigare än om den faktiskt lyst 100% av tiden, med den styrka den klarat av då.

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]