Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av taes
#813643
hej har en 855 t5 -94 Italien inp som inte har gnista på tändstiften.jag har bytt kamaxellägesgivare,nollägesgivare ,strömfördelarlock,en givare vid tändspolen,relät vid kylaren,tror att det kan vara startspärren hur kopplar man förbi den :?:
av *pettson*
#813951
Om du istället för att leta på måfå, tar reda på vad som fattas så kan du istället leta efter bara det?
Dvs.. saknas gnistan letar man efter orsaken och så åtgärdar man bara det. Det kan finnas 10 skäl till varför den uteblir, det går inte att sia bara.
av taes
#813974
hej! skriv gärna upp alla 10 orsakerna så får jag nåt att nysta i :D
av bmwslangen
#814010
1. Transistorn som hanterar styrsignalen till tändspolen är trasig
2. Avbrott i ledningen mellan transistorsteget och tändspolen
3. Avbrott i ledningen mellan transistorsteget och styrdatorn
4. Fel inuti styrdatorn som styr transistorsteget
5. Dålig eller ingen jord till transistorstegets jordkabel
6. Kortslutning i spolens primära eller sekundära spolar
7. Avbrott i någon av de tre kablarna som går till camshaft position sensor
8. Avbrott i någon av de två kablarna som går till pulse sensor
9. Problem i kylartempsensorn eller throttle position sensor som slår ut camshaft position sensor (tex tvingar till jord eller +12) då de delar signalkabel in till styrdatorn
10. Avbrott på strömmatningen till transistorsteget

Man kan hålla på ganska länge...

Felsökning i bilar skiljer sig inte från annan typ av felsökning.
Har du förlagt dina nycklar? Börjar du leta i en lägenhet som du inte varit i på två år eller börjar du leta där du varit senast?
Får du inte ut ljud från stereon? Börjar du med att lägga ned ny matarkabel till huset? :-)

Börja med att läsa ut felkoder. Det kan ge en bra start på felsökandet och leda dig snabbt i rätt riktning (kan också vilseleda dig). Fungerar det inte att läsa ut? Ok, då får man försöka med något annat.

Gå bakåt i systemet och se vad som fungerar och inte fungerar.

Du får ingen gnista ut från tändspolen.
Blir det någon ström överhuvudtaget med perfekt jordning (dvs hur ser strömmen ut på sekundärsidan)?
Hur ser spänningen och strömmen ut på primärsidan av tändspolen?
Vad är spänningsfallet mellan jordkabeln på transistorsteget och dess jordpunkt?
Vilken spänning matas transistorsteget med?
Hur ser styrsignalen ut precis vid transistorsteget?
Hur ser styrsignalen ut precis ut från motorstyrenheten?
Osv osv osv.

Tror du förstår principen :-)
av taes
#814074
ok jag förstår. mycke av de du läser upp har jag gjort men ska fortsätta att leta, tack iaf för tipsen :P
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]