Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av adbsos
Symptom: Vänster bromsljus på 945 1992 lyser ej, har bytt glödlampa och mätt direkt på ledningarna losstagna från armaturen vänster bak, ingen spänning då sambon trampar på bromsen. Bromsljus på luckan och höger sida fungerar perfekt.

Jag har lusläst Volvo's el kompendium för 940 serien och dessutom Haynes handbok.
Vänster bromsljus och extra bromsljus på luckan går genom samma spole i övervakningsrelät.
Höger bromsljus går genom egen spole i övervakningsrelät/glödtrådsvakt.

Min plan var att det går snabbast att dra ny kabel från kontaktstycke vid vänster A-stolpe, låter enkelt då man har både Volvo elhandbok och Haynes men för en amatör kan det bli problem att lokalisera kontaktstycket.

Volvo säger att aktuellt vitt kontaktstycke sitter vid bottensvällarmattan, hmm var är det.

Har tagit bort skydden mot vänster sida men det är så många kablar ivägen att jag inte lyckats se den efterlängtade kontaktstycket där vänster bromsljus och extra bromsljus på bakluckan förgrenar sig.

Kan någon erfaren elmekare avslöja var kontaktstycket för bromsljusen sitter vid A stolpen?
Om bottensvällarmattan skall tolkas som mitt emellan A och B stolpe är det en risk att jag letar på fel ställe:-)

/Stefan
Senast redigerad av 5 adbsos, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla noga på kontaktstycket (lamphållaren) som lampan sitter i. Det sitter (på min i alla fall) små bleck som "sticket ut" och som jag fick "böja till" så det blev kontakt när jag bytte baklyktor (glasen). Fick använda dom gamla lamphållarna, var inga nya med.

Mvh
Lennart
av adbsos
Kartan och verkligheten stämmer inte (jämför Volvos handbok för 940 el, Haynes schema är verkligen högnivå utan info om kontaktstycken tex)

Kartan säger att det skall vara Y-R (Yellow-Red) enkelledare närmast bromslampan men nu när jag skulle köra vodo tricket med nål för att mäta noterade jag att det var 2 st tunna grå kablar. Klippte av kablarna från kontakten, skalade och mätte, ingen 12 volt på någon av dem.
Allting ser torrt och fint ut runt bromsljuset.
När de var isär kollade jag att bromsljuset i bakluckan funkade vilken den gjorde.

Har tagit loss plast från A till C stolpen och kabelstammen är hel (inga skarvar med färgförändring) och jag såg inga grå kablar, såg däremot en Y-R.
Kan det vara så att det finns en skarv mellan C stolpen och D stolpen/bromsljuset där det är en enkel Y-R förut och 2 tunna GRÅ akterut.....

Imorgon köper jag en skarvklämma och kopplar in vänster bromsljus till bakluckans kabel för det blir kortast väg, finns en risk till extra spänningsfall med dubbel last på kabeln men det märker jag imorgon.

Second thought: kanske bättre ur spänningsfallsynpunkt att skarva där jag enkelt kommer åt kabel typ mellan B och C stolparna för att sedan dra en ny kabel dolt till D stolpen. Då riskerar jag inte spänningsfall
av umekille
Fick ljusorgel på min 945 visserligen sitter det
vita eftermarknadsinsatser bak med kabel direkt på
glödlampshållarna...det fixa sig inte förrän jag bytt
alla lampor på bägge sidor till nya fräscha.
Det som hände var att jorden vandra kors o tvärs mellan
hö-vä sida.
Användarvisningsbild
av lennarte
SA4AQS skrev:Grå kabel är ju till dimljus.
Är det kanske någon gång "felkopplat"? Ett tag var det ju vanligt att koppla in dimljusen som extra bromsljus. Bromsljuset sitter ju original i samma lampa som p-ljuset och dimljuset i endast höger baklykta (översta lampan).

Mnh
Lennart

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]