Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Doffen
Missfornøyd? Er ikke jeg iallefall. Her fungerer Gen5 veldig bra. Ikke sitter jeg å leter etter feil, heller ikke gidder jeg å hive meg på hylekoret om hvor kasst Gen5 er kontra Gen4. Joda, en liten forskjell er det nok, men knapt merkbart for mannen i gata.
av Exquattro
Doffen, det är ju greit att du är så nöjd med din bil. När man läser om alla olika uppfattningar så kan man ju börja misstänka lite olika saker, att det är olika funktion på systemet mellan olika bilar m.a.o. ojämn kvalitet, att vi uppfattar det helt olika därför en del är mer intresserade eller känsliga, eller så har Volvo kanske en speciell Norgevariant för att vi ska hålla oss väl med grannarna :D
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Fick tillbaks min 2wd bil idag. :cry:
Någon box i bakpartiet som hängt sig ev. Pga överslag i släputtag enligt teknikern.
Ingen felkod men den tydligen okontaktbar. Känns lite osäkert att sådant inte genererar felkoder och stor varning i bildisplayen.
Svängde av på en grusväg när jag åkte hem och inte hade jag fått någon 4wd tillbaks.
Provade att läsa av felkoder men det var tomt.
Blir besök tre till Bilia imorgon. :(
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Nu har jag riktigt fin fyrhjulsdrift igen.
Ny programvara och efterföljande kalibrering av fyrhjulsdriften var vad som behövdes.
Visade aldrig någon felkod varken i ODB-läsare eller display vilket är jäkligt skumt och farligt.

Bilia Eskilstuna har lyft sig en klass när de tagit tillbaks en lite kunddisk och har kunnig personal i den.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Hmm, skall man vara glad att gen 5 inte var så dålig som du beskrev den, eller skall man vara orolig att det finns väldigt många bilar där ute som folk tror är 4wd när de eg bara är 2wd? Det här känns spontant helt vansinnigt, eller?
Användarvisningsbild
av Henrikx2
FSandstrom skrev:Hmm, skall man vara glad att gen 5 inte var så dålig som du beskrev den, eller skall man vara orolig att det finns väldigt många bilar där ute som folk tror är 4wd när de eg bara är 2wd? Det här känns spontant helt vansinnigt, eller?
Jag anser att Gen 5 fungerar bra så länge man inte ger sig ut i terrängen och tror att man kör jeep.
Hade varit bra med diffspärr men man kan ju inte få allt.

Att datorerna inte känner av att fyrhjulsdriften är helt ur funktion är riktigt illa.
Det borde finnas autodiagnostik och stor varningslampa i displayen.

Även lite minus för Bilia som lämnar ut bilen två gånger med trasig fyrhjulsdrift, borde finnas sett att testa den.
Sen kanske man ska vara glad att inte teknikerna provar bilen som jag provar den. :twisted:
På det hela taget har det fungerat bra med verkstad, hyrbilar och allt.
Användarvisningsbild
av Perra83
Henrikx2 skrev: Sen kanske man ska vara glad att inte teknikerna provar bilen som jag provar den. :twisted:
Bilen ska tåla lite smisk!

Man ser ju S60 Polestar videor där de kör rätt hårt med bilarna så varför skulle man inte kunna köra så med en "vanlig" AWD?
Användarvisningsbild
av Doffen
Henrikx2 skrev:Nu har jag riktigt fin fyrhjulsdrift igen.
Ny programvara och efterföljande kalibrering av fyrhjulsdriften var vad som behövdes.
Visade aldrig någon felkod varken i ODB-läsare eller display vilket är jäkligt skumt och farligt.

Bilia Eskilstuna har lyft sig en klass när de tagit tillbaks en lite kunddisk och har kunnig personal i den.
Er vel svært få OBD lesere som klarer å lese av feilkoder på Volvo overhodet. Så da er det ikke så rart du ikke fikk frem noen feilkoder.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Har har fått bytt oljepump till awd:n på min v60-2014 pga vibrationer. Blev lite bättre. Sen in igen och bytte mjukvara, blev ytterligare lite bättre. Nu vibrerar den bara från 90 och uppåt. Känns som obalans i kardanaxeln. AWD:n i sig funkar kanon. Var i sälen en vecka när det snöade som fan. Då var bilen värd varenda krona. Stäng av antisladden och bilen beter sig som en gammal 240 haha. Så jäkla kul!

Mvh Tomas
av Exquattro
Farmerswalk, du har helt rätt. Som jag skrivit här någon gång tidigare i forumet fick jag chansen att testa bilen på snötäckt racerbana och med avstängda system blir bilen fruktansvärt rolig att köra. Med fullt drag från motorn sköter sig Haldexen bra tillsammans med ett sladdvänligt chassi, så kanske finns det något man kan tacka Ford för i alla fall? Skulle tro att man inte upplever V70 alls på samma sätt.

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]