Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jite
En liten detalj jag inte förstår mig på: Vad är problemet med en korrekt lagad bil?

Mig veterligen så byter man ut trasiga delar och ersätter med nya. Vad är problemet? (Jag känner till bluffhandel med felaktigt reparerade bilar, men ni diskuterar nu som att korrekt reparerade bilar är ett problem, så återigen, _varför_?)

Sen varför skulle det vara "fult" att köpa skadade bilar, reparera dom helt korrekt och sen sälja med vinst? Stackars alla som restaurerar/renoverar gamla bilar till nyskick och sedan bestämmer sig för att sälja dem, attans banditer? Eller just det, deras bilar har inte varit krockade, men korrekt reparerade tidigare krockade bilar, vad var det för fel nu igen? ;)
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Moderna krockade bilar blir aldrig riktiga igen, det är som skadade knän det blir aldrig bra. Hela bilen riskerar att vara krokig fast den ser helt korrekt ut. Alla behöver inte vara så men dom flesta blir sånna.
av Droopy
börne skrev:
Droopy skrev:Precis, fins ingen som skulle deklarera det, garanterat.
Bra det finns hjälpmedel som tex Carfax idag.
Carfax fungerar bra på bla USA bilar, de har ett helt annat rapporterinssystem där, här i sverige på svenska fordon är Carfax värdelöst, min 850 var rapporterad stulen på Carfax en gång i tiden.
Användarvisningsbild
av börne
jite skrev:Vad är problemet med en korrekt lagad bil?
En bil som aldrig krockats har aldrig krockats & hur korrekt en krockad bil än är lagad har den varit skadad. Jag betalar X antal tusenlappar för en bil & då väljer jag hellre den som aldrig krockats, stulits eller liknande.
Användarvisningsbild
av Guligan
SvenB skrev:miliss. Jag vill ge dig rätt i en sak. Vi vet inte varför bilen hamnade på KVD. Jag har sett värre skadade bilar som lagats upp av försäkringsbolaget och bilägaren fått tillbaka den.
Enligt Bilvision så var bilen tidigare oförsäkrad en längre period. Förmodligen även då den krockades. Därav att Handelsbanken Finans sålde till KVD för att få tillbaks det som gick av sin kreditfordran.
av jite
Bilnörden skrev:Moderna krockade bilar blir aldrig riktiga igen, det är som skadade knän det blir aldrig bra. Hela bilen riskerar att vara krokig fast den ser helt korrekt ut. Alla behöver inte vara så men dom flesta blir sånna.
Jag förstår att det är lätt att tro det, men det är ren spekulation utan att backa upp med fakta. Allt nu nämner är bara åsikter. En krockad bil blir ej "okrockad" efter reparation, frågan kvarstår fortfarande vad det är för fel på en korrekt reparerad bil.
börne skrev:
jite skrev:Vad är problemet med en korrekt lagad bil?
En bil som aldrig krockats har aldrig krockats & hur korrekt en krockad bil än är lagad har den varit skadad.
Här är vi nog rörande överens, ursäkta om det var oklart att det faktumet var givet :)
börne skrev:Jag betalar X antal tusenlappar för en bil & då väljer jag hellre den som aldrig krockats, stulits eller liknande.
Det är givetvis upp till dig att göra som du vill. Det svarar dock inte på frågan varför. Vad det är som är fel med en korrekt reparerad bil.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
En bekant lagade upp en S40 på ett lokalt fordons program, den var smälld ända till bakrutan. Den lagades, syntes inte något på bilen men hela framänden var skev. Man får vara väldigt försiktig med att laga moderna bilar dom är så mjuka, samtidigt som det blir en väldigt stor kraft som påverkar hela bilen inte bara det stället där själva krocken blir.

Påstår inte att det är så i detta fallet, men rent generellt så är det så.
Användarvisningsbild
av Nexus
Generellt så är lärarna på fordons programmen kvar på hedenhös tid. ... :wink:
Kan man rikta en bil kan man få den rakare än när bilen lämna fabriken....Då kan hissa upp en klipp ny bil och kors mäta lite och se att det skiljer..: Passformen på strålkastare mm är ju usel på vissa nya bilar av varierande bilmärken.Ofta blir det bättre efter en rep då en seriös plåtslagare riktar in allt så det är symetriskt höger /vänster

Ni som hoppar på hennes fb mailar mm lägg ner! Att ni ens orkar lägga energi på detta. Att man diskuterar bilen innan hon ägde den kan ingen hindra det är inget brott mot PUL.
PUL är till att börja med inget förbud utan ställer bara upp vissa regler för registerföring. Det är ingen registerföring att länka till en bild.
Användarvisningsbild
av börne
Nexus skrev:Ni som hoppar på hennes fb mailar mm lägg ner!
Det tar jag avstånd ifrån, det är f*n inte ok... Att det blir lite heta diskussioner i en forumstråd är ju en sak, men när folk går på & hetsar direkt via t.e.x fb är ju en helt annan nivå.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det måste vara straffbart att förfölja en person. Eftersom det inte går att via detta forum få reda på en forumdeltagares privata mail, Facebooksida eller namn (om det inte framgår av nick:et) så måste efterforskningar via olika register ha skett.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Bytte till ny kamaxelgivare nu men ingen skillnad.[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Hej jag har en 444-53 med B18 o M40 låda - g[…]