Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av reverend
Ar inte lankarmar natt man kan byta sjalv (och fjaderbenslager) hemma? Efter att ha tittat lite pa sprangskissar verkar det som att det vore enklast att kopa nya lankarmar och byta sjalv.
Att byta bussningar skulle fungera om man kunde ta sig till en verkstad med sina lankarmar och nya bussningar.
Användarvisningsbild
av Allinug
Men Tette, hur många mil hade din bil gått innan originalbussningarna var slut?
13000 mil har min bil gått på originalbussningarna. Jag kommer helt klart att köpa sådana igen, men däremot kommer jag kolla upp om man kanske enbart kan byta bussningar istället för hela länkarmen utan att priset drar iväg alltför mycket. Kanske en mindre verkstad kan ge ett bra pris? Om arbetskostnaden ändå drar iväg för bytet, då kanske de hundralappar som skiljer i priset för olika länkarmar inte är så mycket, speciellt om man då i värsta fall måste byta om 800 mil igen om man väljer "fel" länkarm.

Vad kör du på för vägar? Behöver du verkligen taxibussningar?
av Xuri
bara ett tips / fråga.

Är de aldrig någon som har använt bussningarna från s80 ambulans om dom nu passar ?

där snackar vi ju bil med vikt på närmare 3 ton som går hårt å länge typ varje dag...
vet att s80 ambulanserna hade bärarmar i gjutjärn istället för alu för hållbarhet osv.
bättre kvalite än vad som sitter på dom kärrorna är nog svårt att få fatt i..
av dissonans
Vad kostar ett bussningspaket till vänster och höger sida egentligen? 1375 gav jag för länkarmarna (det finns billigare..). Lönar det sig verkligen att byta bussningarna då (1 av 7 verkstäder som jag kontaktade fick ett liiite billigare pris för byte)?
Användarvisningsbild
av A80TD
Det lönar sig nog bara om man har grejor så man kan göra det själv. Enbart bussningar går väl på bortåt hälften av vad en komplett länkarm kostar.
av Tette
Allinug skrev:Men Tette, hur många mil hade din bil gått innan originalbussningarna var slut?
13000 mil har min bil gått på originalbussningarna. Jag kommer helt klart att köpa sådana igen, men däremot kommer jag kolla upp om man kanske enbart kan byta bussningar istället för hela länkarmen utan att priset drar iväg alltför mycket. Kanske en mindre verkstad kan ge ett bra pris? Om arbetskostnaden ändå drar iväg för bytet, då kanske de hundralappar som skiljer i priset för olika länkarmar inte är så mycket, speciellt om man då i värsta fall måste byta om 800 mil igen om man väljer "fel" länkarm.

Vad kör du på för vägar? Behöver du verkligen taxibussningar?
Min bil hade gått 18400 mil då det byttes på ena sidan och drygt 19100 då andra sidan var slut. Jag kör mestadels stadstrafik men även en del skog så det blir väl 4 mil om dagen. Sen kör jag lite hårdare med bilen sommartid och vill ha lite hållbarare grejer, därav poly bussningarna men nu visade det sig att dessa var skräp...
Användarvisningsbild
av Allinug
Om det är ebb i kassan före jul som är problemet och man verkligen vill få bilen genom besiktning och man överväger att byta till originallänkarmar så kan det vara idé att kolla med Volvo. Har man Volvo-kort så kan man betala beloppet på 4 månader utan någon extra avgift eller ränta. Men en mindre verkstad skulle säkert göra jobbet billigare.

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]

ok, intressant! Vad det går att krån[…]

Elpriset

Knappt 0.1kWh idag, men har inte kollat hur panele[…]

Det gäller inte bara Leapmotor, samma sak […]