Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej hej! Är det någon här som har koll på själva byggandet av bilen?

Funderar på hur lång tid det egentligen tar att bygga själva bilen från att man har en tom stålkaross tills den är i praktiken färdig. Enligt vad man hör här verkar ju stegen på minvolvo åtminstone gå från 2-7 på timmar.

Hur byggs de delar som är tillval, men som måste fabriksmonteras in? Görs det manuellt av någon jobbare, eller kommer allting i stora sjok i delar som sätts ihop i några steg nästan IKEA-style?

// Nyfiken och otålig :)
Jag tror man bygger hela bilen på en dag, men vet inte hur dom räknar då, för det är ju torktider på vissa moment.
Man bygger ju bilen på flera ställen samtidigt. Det är ju inte som när jag plockar i hopp en bil att jag sätter dit bit för bil tills jag är klar.
Utan på ett ställe bygger en "lina" i hopp drivlinan, med motor och hjulupphägning m.m.
Samtidigt bygger nån annan ihopp allt dom är i dörrar.
Sen möts alla delar tillsluts, och monteras på karossen.

Samtliga delar är skräddarsydda för just den kunden, så det gäller att logistiken funkar! Rätt del till rätt bil, funkar ju inte med vilken svart dörr som helst. Måste ju vara tätt klädsel, rätt dörrlås, rätt ruta m.m.

I fabriken bygger man inte i hopp motorer, växellådor o kabeljärvor. Det göra mycket tidigare o kommer som färdiga komponenter.
Lill brorsan beställde en sprojlans ny v70 då han kör taxi. den byggdes i Göteborg, Torslanda.
Nu i oktober som varit så skulle brorsan och hans taxigäng göra ett besök i göteborg på fabriken och då fick jag följa med och jag frågade då hur långt tid det tog från det att robotarna började svetsa kaross till färdig bil...tre dagar var svaret.

/Mattias
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]