Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, behöver hjälp med min V70 -01 av er bilexperter.

Har sökt bland trådarna här på forumet och tror att jag ev behöver byta fläktmotorn, men är inte helt säker då ingen tråd stämmer helt överens med min bils problem. Och innan jag skruvar bort handskfacket och kanske aldrig får ihop det igen ;) så behöver jag lite mer kött på benen.

Så, här är problemet: Fläkten har ett mycket dåligt tryck, susar bara lite grann men ökar visserligen microskopiskt när jag vrider reglaget, funkar dock i temperatur vad det verkar.(termostat bytt -13) När jag slår på defroster för framrutan så kommer bara ett dovt burrande (men mycket mycket högt ljud). Inget som helst blås alltså.

Verkstan bytte nyligen kupefilter och dammskyddssats så där är det rent. Har dammsugit vid det lilla gallret under stereon, och säkringarna har jag också kollat.

Någon som vet?
Förklara gärna tydlig då jag är en nybörjarmekaniker.
skulle kunna vara att spjällmotorerna behöver kallibreras ?
högt ljud tyder på att fläkten jobbar men att luften styrs "in i väggen" eller motsvarande.
En vild chansning kan vara att på rätt sätt ( nyckel ur,vänta 2-5 min.) lossa minuspolen på bilbatteriet, låt vara av 30 minuter för
att sedan återansluta batteriet, om du då har tur så kallibreras spjällen av sig själva ?
Det brukar rassla o ha sig om du sitter i bilen o lysnnar...annars är det Vida som gäller.
Testade batteritricket, vet inte om det hände något m fläkten men däremot så slutade varvmätaren att vara så hispig på tomgång. Så lite magi gjorde det iaf.

Kan nämna att defrostern burrar så pass att det blir vibrationer både i ratt och instrumentbräda. Inte lika mycket på höger sida dock där fläktmotorn väl sitter?

Gissar att ombordladdaren är knas.

Alla tändspolar är utbytta till nya orig[…]

Finns det någon chans att få tag i m32[…]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som för[…]