Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cedrix
Ok, det var ju i så fall bra, och dåligt!

Bra för då slipper man bekymra sig för det.
Dåligt, för då är det inte det som spökar på min.
av Petjo
Hej.

Yep. virvelspjället är från -06 och frammåt. Har haft problem med mitt spjäll oxå. Provat repsatsen som finns hos volvo men det fungerade ej.

Jag bytte hela spjället, nya bränslerör, av med vevhuset, ny packning, upp med spridarna osv. Sen var det kalibrering.

Det är möjligt att du kan få "motorservice erfordras" pga detta felet.
Kolla dina felkoder.

mvh
petter
av GOKAR
Virvelspjället självkalibrerar sig själv var 5:e gång tändningen stängs av. OBS! motorn måste startas mellan gångerna.
av johansjostrand
Hur är det nu igen med det här spjället och staget?
Har en XC90 D5 -08. Staget var loss när jag köpte bilen. Fick råd att värma det i ändan och pressa ihop det lite så det nyper bättre om kulan, och det har suttit sedan dess (Tre månader). Men vad är det egentliga problemet? Är det att staget lossnar eller går av eller är det mer som kan haverera inuti, som man inte ser? Varför pratar man om att byta hela spjället ibland och behöva riva halva toppen?
Staget sitter som det ska, Spjället verkar gå lätt när man rör det för hand. Inga felkoder eller observant motorgång. Tycker dock att bilen drar okristligt med soppa. 0,85 l/m landväg och 1,3 l/m blandat... Men det kanske är inom toleransen?
av RonniePersson
Fick byta virvelspjället på min V70 2,4 D 06:a, för drygt ett år sedan i oktober 2012. Jag hade inte märkt något alls av att det var trasigt, hade kört med 1800 mil med bilen då sedan inköp. Inga varningslampor eller andra fel hade märks, te x hög dieselförbrukning. Det var vid servicen som mekanikern påpekade att virvelspjället var trasigt, och att det var i så dåligt skick att det behövde bytas. Då jag hade haft bilen i drygt 6 månader, var garantin slut. Men eftersom jag är en trogen kund på Helmia, så var de schysta och tog arbetskostnaden på sig, jag betalade bara materialet. Tror det låg på ca 5000 kr, arbetet hade kostat ca 2500 kr, så totalt ca 7500 kr.

För övrigt kan det löna sig serva bilarna utanför storstäderna, det kan skilja flera tusen kronor mellan storstad och småstad. Jag servar mina bilar på Helmia Bil i Filipstad.

Mvh Ronnie
Användarvisningsbild
av kalhygge
Har trasig arm innan kulan, till virvelspjället på xc90 -06 185hk. Kan ha varit trasig länge, ingen aning.

Ingen lampa lyser i instrumentet, bilen går OK. Svårt att bedöma bränsleförbrukningen, men har varit snarlik länge.

Känner man på den delen som går in vid insuget så går den vääääldigt lätt, ska spjället gå så lätt eller är det trasigt längre in - å är det värt att renovera det då?
av jope84
kalhygge skrev:Har trasig arm innan kulan, till virvelspjället på xc90 -06 185hk. Kan ha varit trasig länge, ingen aning.

Ingen lampa lyser i instrumentet, bilen går OK. Svårt att bedöma bränsleförbrukningen, men har varit snarlik länge.

Känner man på den delen som går in vid insuget så går den vääääldigt lätt, ska spjället gå så lätt eller är det trasigt längre in - å är det värt att renovera det då?
Den år väldigt lätt på min bil men när jag lagade det så gick motorn mycket bättre, blev mindre ryckig vid växling .
Märkte inte heller något spec med bränsleförbrukningen.
av kicken
Låter tråden..

Låter era spjäll efter ni stängt av motorn? När jag stänger av min låter det från spjället, låter dom den försöker dra spjället men inte orkar, ska det låta då?

Om jag känner på spjäll så är det ett litet glapp, annars är det helt stumt.. Ska det inte lugna röra dig mer?
av Dillen
kicken skrev:Låter tråden..

Låter era spjäll efter ni stängt av motorn? När jag stänger av min låter det från spjället, låter dom den försöker dra spjället men inte orkar, ska det låta då?

Om jag känner på spjäll så är det ett litet glapp, annars är det helt stumt.. Ska det inte lugna röra dig mer?
Gjorde denna filmen när jag misstänkte jag att mitt spjäll var trasigt https://youtu.be/r5mYlidFxzo. Så här i efterhand tror jag inte att det var trasigt utan rörde sig som det skulle . Du kan ju jämföra hur det rör sig jämfört med ditt.
av kicken
Tack för länken, om ni har motorn avstängd, kan ni då röra på elservo arm så axeln och själva spjället rör sig? Mitt är helt stumt, jag börjar misstänka att antingen har spjället i motorn fastnat / fel monterat.. Eller så är servomotorn fast/ trasig ( den låter dock, men rör sig inte)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.