NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
peon skrev:hehe jag lyckades paja ena plastlåsen på kontakten i styrenheten.. limmade fast ena så gått det går och tryckte ditt allt, den sitter ganska tajt som det är och borde inte "åka ur" .. :) Lycka till nu!
Haha, precis som jag då fast det var på kontaktstycket som går till styrenheten. Väntade en extra dag och åkte å köpte ett kontaktstycke. Ja, tajt är det verkligen men vågade inte chansa för glappkontakt är väldigt jobbigt att felsöka :)

Åtkommer angående denna soppan iaf :D
av getsome
På min Mondeo som har samma värmare fast inget tidur så var sladdarna som går till kretskortet innanför den halvgenomskinliga geggan i styrenheten kallödade , lite meck och väldigt försöktigt bortskrapande av geggan för att komma åt 2 skruvar , skruva loss kreskortet sen omlödning av kontaktstycket så funkar värmaren helt perfekt , min gissning är att just detta är svaga punkten , geggan kan ersättas med silikon i överdriven mängd. Men man får vara vädigt försiktig och enbast få bort gegga i ytterkanterna då det sitten en massa små ytmonterade komponenter på kortet.
Ja, man skulle ju kunna prova själv men då jag är som många andra beroende av bilen så kan den inte stå. Har nog bestämt mig att köpa en ny styrenhet och kanske prova å leka med den gamla enheten. Knappast att jag skickar in den på lagning för nästan 3000:- iaf.
av getsome
Om du ger upp så kan du skicka enheten till mig så kan jag titta på den , har röntgen och all möjligt löd/finmeck utrustning (för närmare 1 mille) på jobbet så är det samma fel som på mondeons så kan jag nog fixa den till dig.
getsome skrev:Om du ger upp så kan du skicka enheten till mig så kan jag titta på den , har röntgen och all möjligt löd/finmeck utrustning (för närmare 1 mille) på jobbet så är det samma fel som på mondeons så kan jag nog fixa den till dig.

Tack för erbjudandet. Tror jag kommer nappa på det lite senare om det är ok? :)
av getsome
Sure thing , bara skicka pm när du vill anta erbjudandet :)
timebandit skrev:
getsome skrev:Om du ger upp så kan du skicka enheten till mig så kan jag titta på den , har röntgen och all möjligt löd/finmeck utrustning (för närmare 1 mille) på jobbet så är det samma fel som på mondeons så kan jag nog fixa den till dig.

Tack för erbjudandet. Tror jag kommer nappa på det lite senare om det är ok? :)
Tack.

Har nu börjat få mer problem än någonsin. Nu har värmaren faktiskt börjat lägga av under drift och det blir oftare mycket mer rök och lukter nu. Har svår beslutångest över hur jag skall göra.
Då jag inte vill ta bort den gamla enheten och vänta på att den skall lagas så vill jag ersätta den direkt och laga den gamla.
En ny styrenhet kostar lika mycket som hela värmarenheten gör begagnad. Och då får jag dessutom reservdelar att leka med. Men risken är väl stor att styrenheten på den också är knas eller kommer bli antar jag. Sedan kan det ju faktiskt vara fläkten som är defekt.

Har inte läst ut dem nya felkoderna för att se om det är samma felkoder eller om det är nya som gör att värmaren stannar under drift.

Någon som har koll på vilket artikelnummer det är på värmaren som man skall ha? Det lustiga är att det verkar finnas flera artikelnummer på skrotarna?

VIDA säger 31308265 men då hittar jag typ 5st värmare på skroten. Söker jag via regnr så hittas det en hel del fler men dock med annat nummer... Vad skall man gå på? Vill helst ha från en nyare bil som inte gått så långt...

Edit:

Har nu kollat felkoden och det är som tur är samma felkod. Det är alltså CPM 1308 Värmarfläkt felaktig funktion.
Det finns en felkod för för hög signal, en för för låg signal och en för signal saknas.
Detta gör mig faktiskt specifikt misstänksam mot just styrenheten faktiskt. Skall dyka in i Eberspächers servicemanual angående deras felkoder och se vad dem refererar till.

Det roliga är att Volvo har en servicesats/reperationssats som innehåller det mesta inkl. en styrenhet... Då vet dem själva om svagheten iaf.

Om det är någon som har tagit en bild på nummerlappen på fläkten i brännaren så är jag väldigt intresserad av den! Bra att kunna köpa in en fläkt till billigare pris än Volvo! Har kontaktat flera återförsäljare av Eberspächer, även utomlands och dem kan inte hitta vad det är för fläkt som sitter i våra värmare!! Och då går dem ändå på värmarnummret... suck. Finns mycket att spara att inte köpa allt via Volvo.
Ingen värme i kupén

Tack för svar! Slangarna är heta. S&arin[…]

Tappad uppkoppling

Det händer att det kommer in fukt i hajfenan,[…]

Okej, vilken tur att vi har en VIDA på gymna[…]

Hur tar man ut felkoder då? Går det […]