Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av freddes83
Jaha. Då jag hade bilen (xc70-07) inne för byte av xenonlampa och felsökning ljud/vibrationer idag så hamnade jag i ett dilemma. Ena hjullagret fram börjar bli dåligt. Dock inget akut. Men vibrationerna kom bakifrån. Och däcken är dåliga 3-5 mm och snedslitna (de flesta/alla).

Verkstaden säger att å ena sidan ingen panik med lagerbytet, men nya vinterdäck och fyrhjulsmätning med justeringar bör göras. Dock kan det dåliga hjullagret i sig sabba/försvåra arbetet med fyrhjulsmätningen.

Verkligheten, jag har inte råd att byta hjullager, göra hjulinställningen, köpa nya vinterdäck samtidigt...

Vilket göra först och varför?
Vad händer ex om jag gör lagerbytet och inställningen men kör på med de dåliga däcken till ivår?
Användarvisningsbild
av wissel
leta hjul på blocket, billigare, med fälgar o rubbet....hjullagret säger till på allvar när det är dags.
ex. 4 hjul = -3000:- Framvagnsinst. 1000 :-
? :-)
Tänkte lite så jag med. Men vad tror ni om att hjullagret ev sabbar inställningen eller att man inte får till den medans lagret är kaputt? Kanske är lugnt iom att lagret inte var så illa åtgånget?
Användarvisningsbild
av wissel
Jag skulle först o främst satsa på bättre hjul/däck.
Beroende på hur mycket du åker i vinter så om du kör några hundra mil innan 4wd inst. så spelar det troligen ingen eller lite roll.
Men bra däck gäller allra allra först i prio.
Tycker jag.
Användarvisningsbild
av CarMan
Betala med Volvo kort!
Dela upp betalningen på 4 månader, inga extra kostnader eller sålda avgifter!
av Xuri
är sällan volvos hjulager blir glappa å så länge du inte har glapp där så påverkar de inte vid hjulinställningen....

Tvätta ur fälgarna bak så har du nog löst mycke av vibrationerna,, alltid fullt med skit i fälgarna på dom där kärrorna :P

bra däck är en säkerhet å ha! så jag hade nog tagit däck först om jag hade varit tvungen.
av rid54
Däck, hjullager, hjulinställning i den ordningen tycker jag. Att få stopp på kärran är det viktiga. När du får råd byter du lagret, som kan skapa problem om det blir riktigt dåligt. När detta är fixat tar du hjulinställningen. Det vore ju rätt alarmerande om hjulställningen vore så dålig, att du får allvarligt däckslitage under vintern (om du inte kör extremt mycket).
av Andis
Hmm knivigt dilemma.

Är det en N serie bil du har så tror jag tyvärr alla lager kommer gå sönder inom en snar framtid om ett börjat ge sig. Så gjorde min i alla fall.

Då är det ju lite trist att betala för hjulinstälning och sen få göra om det igen om nästa lager går.

Skulle nog satsa på lagren först så trist stt lyssna på malandet och sen köra dom gamla däcken till du köper nya däck och då göra hjulinstälning samtidigt. Åter är det en N serie så är dom lite kluriga just i XC version på inställningen om dom ska kännas bra att köra gjorde 2 inställningar plus egna inställningar men blev inte nöjd förens en bilmeck på Bilia som precis kände igen mina ojandes över klättrande bil vid parkering slitning på däck o.s.v. Som nu ställt den och fått den bra. Med ett ytterst litet klättrande vid fult ratutslag. Men ställer man så den inte klättrar lite slits däcken ut jätte snabbt samt sämre att köra.

Lycka till med besluten. Rapportera hur det blev.
Användarvisningsbild
av CarMan
Varför inte göra allt på en gång, men betala som om du gjorde lite då o då?

Jo, man tycker ju det. Vilket krångel!

Hej, Jag är ingen mekaniker så detta f[…]

Elpriset

:-D 25,2 kWh idag. Helt rena och snygga paneler. B[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mell[…]