Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
samihuutoniemi skrev:
Spoiler »

Du behöver ju troligen inte dubbdäck då, men jag skulle ändå hålla mig ifrån europeiska friktionsdäck.. många har väl en gummiblandning som inte passar sig för lite kallare klimat. Precis som sommardäck så blir dom hårda när det blir under 5 plusgrader... och kallare än så är det rätt ofta i Skåne under vintern ändå. :)
Ett par vinterdäck (utan dubb) som ändå är anpassade för svenskt vinterklimat skulle jag satsa på om jag var dig. :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
samihuutoniemi skrev:Själv bor jag i sydvästra Skåne, och kommer köra mest kring motorväg runt Malmö-Lund och i Danmark. Nu när jag köper min första Volvo tyckte handlaren att jag skulle ha europeisk friktion Continental. Vad tycker ni om det? Självklart kan man aldrig säga att det inte kommer bli en vargavinter, men jag kommer trots allt köra i den del av Sverige som har mesigast vintrar...
Självklart skall du ha europeiska friktion. Jag har kört Conti europeiska dubbfria under två vargavintrar på västkusten, 2010 och 2011. Hur nöjd som helst. Komplettera med snökedjor. När snön kommer på våra breddgrader, kommer det ofta rejält och snöröjningen hinner inte med smågator.
Användarvisningsbild
av joel80
Men varför säger du nått sånt? "Självklart..." ????? Du tror alltså inte på att gummiblandningen är annorlunda och att däcken blir dåliga i kyla? Vinterdäck gjorda för kyla är det enda som funkar när temperaturen kryper nedåt.. annars minskar man sin och andra trafikanters säkerhet.
Alternativt kan man ju också ställa bilen så fort temperaturen är ner mot noll.. men det brukar inte vara ett alternativ för de flesta.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det är södra Skåne vi talar om. Och självklart är alla vinterdäck gjorda för minusgrader, möjligen inte 20-30 minus, men det är det ju aldrig i Skåne och Danmark.
Användarvisningsbild
av joel80
Av vad jag förstått så är gummiblandningen i europeiska friktionsdäck nästan lika hård som i sommardäcken och blir märkbart påverkade redan vid 0-gradig kyla. Men jag kanske har fel? Lyckas nu inte hitta någon information som varken stödjer eller fäller min nuvarande kunskap..

Kan man verkligen kalla europeiska friktionsdäck för vinterdäck....?
av samihuutoniemi
joel80 skrev:Av vad jag förstått så är gummiblandningen i europeiska friktionsdäck nästan lika hård som i sommardäcken och blir märkbart påverkade redan vid 0-gradig kyla. Men jag kanske har fel? Lyckas nu inte hitta någon information som varken stödjer eller fäller min nuvarande kunskap..

Kan man verkligen kalla europeiska friktionsdäck för vinterdäck....?
Just detta får en ju att undra, att om europeiska friktionsdäck är så dåliga som du verkar tycka, varför finns de?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Vinterdäcktesterna utförs ju i vintertemperaturer och centraleuropeiska ligger ju alltid i topp på våt och torr asfalt. Nordiska dubbfria är inte bra på något, egentligen. För mjuka.
Användarvisningsbild
av joel80
Nordiska dubbfria är överlägsna på is och snö jämfört med centraleuropesika. Däremot har dom väl aldrig högre hastighetsklass än G (160km/h) så de passar inte att köra extremfort med.
De hårdare friktionsdäcken från centraleuropa är bättre på torr asfalt än nordiska vinterdäck och stabilare i väldigt höga farter. Men jag tar hellre lite sämre på torr asfalt (vilket kanske ökar på nån meter i stoppsträcka) istället för dåliga däck på snö och is som kan öka på 10-20 meter i rätt moderat fart.
På våt asfalt ska väl inte nordiska vara så mycket sämre?

Att däcken finns är väl just för att de är anpassade för centraleuropeisk vinter där det är varmare och torrare fler dagar under vintern än i Sverige. En övervägning där man minskar på säkerheten för att man vill kunna köra fort och ha "sommargrepp" dom dagar då det inte är kallt.
Kör man enbart i södra Skåne, och har möjlighet att ställa bilen dom dagar/veckor som det faktiskt blir lite kallare och snöar även där nere tycker jag att det kan vara ett alternativ. Men ska man köra även då det är kallare och risk för halka och snö, eller kanske ta någon tur uppåt i landet ibland är min uppfattning att de inte duger. Säkerheten minskar för alla runtomkring någon som valt sånna däck ändå kör när det är halt. Klart de är bättre än rena sommardäck.. har bättre mönster o så, men några "riktiga" vinterdäck är det inte frågan om.

Som jag tidigare skrev kan jag ha fel vad gäller temperaturen då de inte fungerar bra.. hittar inte den källa jag trodde jag läst. Men att det är skillnad i gummiblandningen vet vi ju alla.
Användarvisningsbild
av joel80
samihuutoniemi:

http://www.mls.se/aktuellt/80-efterfrag ... eckhandeln
Tycker den här meningen sammanfattar det rätt bra: "Ett av de största problemen är att de flesta internetbutikerna som säljer däck visar och säljer nordiska friktionsdäck och europeiska friktionsdäck som om de vore samma däcktyp, utan att markera eller förklara skillnaden mellan de två."

Man ska veta vad man köper om man nu får för sig att köpa europeiska friktionsdäck.. Jag vill som sagt inte kalla de för vinterdäck då de inte fungerar i närheten så bra som riktiga dubbfria på is och snö.
av rid54
Någon part, kanske Däckbranschen själv, har ju trasslat till bilden nåt kopiöst. Sverige var ju redan innan vi gick in i EU en del av Europa. Att tala om "Europeiska friktionsdäck" är ju rätt svävande... Polen, Baltikum, Vitryssland etc är ju också Europa och där går vintern inte av för hackor heller. Det hade ju varit schysstare mot konsumenten att sätta "lämpliga temperaturintervall" på däcktyperna, eller nåt liknande, speciellt som just temperaturpåverkan på gummit tycks vara ett centralt problem. Sedan, tyvärr, så måste man ibland fundera över vem som ligger bakom en viss artikel/redovisning/undersökning. Ofta någon aktör i branschen, ofta med ett intresse att få fram viss info som har med att förbättra affärerna att göra. Det är inte lätt att vara konsument alla gånger....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar