Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Kan det vara det där "limp home mode" ni kommit in i med Era Volvo?
Har inte råkat ut för det själv och vet ej exakt vad det innebär men nån som vet kan ju förklara för oss.

/Bo
Användarvisningsbild
av apersson850
Anti-sprätt och dito-sladd heter DSTC på en Volvo.
Jag har en gång råkat ut för att en bil gått över till "halta-hem-läge". Den blev som när man kallstartar en förgasarbil och skjuter in den manuella choken för tidigt. Försiktigt gaspådrag så gick den, men lite mer så dog den med ett plågat "blöööööö".
av Smelly
bem skrev:Kan det vara det där "limp home mode" ni kommit in i med Era Volvo?
Har inte råkat ut för det själv och vet ej exakt vad det innebär men nån som vet kan ju förklara för oss.

/Bo
Jag tror inte det är halta hem läget i det här fallet, hade det på min gamla V40 som fick halta till skroten till slut. Min S80 nu går bra mycket bättre, det går ju att köra med den nästan som vanligt, dock inte i uppförsbackar eller köra om, då får man växla ner och gasa plattan i mattan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Men inte har väl Volvo ett sådant mupp-system som inte informerar föraren om att motorn har tvingats gå över i limp-home-mode ?:-/ ?:-/ ?:-/

Alla bilar jag ägt genom åren har snyggt och prydligt informerat mg som förare via instrumentpanelen att bilen tvingats gå över i limp-home mode så att man inte skall överraskas av detta.
av 9070
Bränslefiltret??
av Smelly
apersson850 skrev:Du har kollat så du inte har husvagnen efter dig, av misstag? :D
:) Ahaaa.... det löste det hela! Tackar för tipset... undrar hur länge jag haft den där utan att märka det, det måste ha varit sen i somras någon gång! Jag har tyckt att det är någon dryg människa som legat lite väl nära ibland!

Nä då, nu är den i trygga händer hos verkstaden, så de hör väl av sig när de har läst lite koder och letat lite. Jag funderade dock på om det kan vara så att vi fått i fuldiesel av något slag. Du som har samma problem, du råkar inte bo på höglandet i Småland och har tankat på Tanka i Nässjö?
Extremt svårstartad s70 2.4T

Om där är felkoder på motorn s&ari[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Hej jag har en 444-53 med B18 o M40 låda - g[…]