...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Ja du Joel, de flesta inlägg du gör tycker jag är såväl bra som genomtänkta.
Men i telefondebatten vet jag inte riktigt hur du tänker !
Det finns väl knappast några förare som smsar med inställningen att "det här är inte bra men jag chansar" ?
Vad jag förstår så är problemet exakt vad du skriver fast tvärtom, de farligaste är just dessa "duktiga" förare
som har "full kontroll" trots att dom fipplar med precis allt utom att köra bil.Jag ser detta nu hela tiden med smsande förare i små
firmabilar med text på sidan. Jag erkänner villigt att jag inte förstår det tänket. Nu åker jag en lite större bil så känner mig inte
såå hotad om det smäller för det gör det mest hela tiden vart fall i mitt närområde. Nej som sagt jag är mest oroad av alla dessa
duktiga förare som tror sig ha koll på allt. Jag har haft mobil i mina bilar sedan 1982 och aldrig använt den vid färd...kanske därför jag
nu rullat 140 000 mil utan att ha orsakat något men har blivit påkörd bakifrån 3 ggr vid stillastående och rödljus, 1 gng av smsande vit firmabil. Det finns kanske de som klarar av att ha 5 bollar i luften men vanliga dödliga gör det tydligen inte. Så jag skulle vilja ha en riktig lagstiftning där man stoppar allt tramsande med mobiler som just nu är det största enskilda problemet i vår trafiksituation.
Det är min åsikt och den respekterar jag.
:-)
Användarvisningsbild
av erikn
Jag håller med både Wissel och Joel, vet nog inte på vilket ben jag ska stå. Det jag retar mig på är HUR de skrivit förklaringen på den där hemsidan som Forsell länkade till. Allt man gör i bilen får den konsekvensen som de skriver som förklaring.
Användarvisningsbild
av joel80
Wissel: Jag tror mig veta mina begränsningar.. jag har vid några tillfällen haft situationer där jag trots bättre vetande t.ex skrivit sms på motorvägen. Inte med andra bilar i närheten, men med resultatet att jag hamnat lite ur kurs och kört på sidlinjen så det vibrerar sådär härligt i rumpan. Eh..
I de fallen har jag visat dåligt omdöme.
Men det är inte de tillfällena jag pratar om.. utan där man kör så pass sakta eller står stilla så att man har den där sekunden att faktiskt titta ner. Ett förbud blir enligt mig sämre, då finns det ingen plats för lägen då det faktiskt bör vara okej att skicka iväg ett sms eller ringa någon ifrån telefonboken som man måste knappa fram till.

Jag ser mig inte som en superförare.. däremot har jag ofta bra koll på min omgivning när jag kör, planerar körningen väldigt noga (då jag är lite av perfektionist vad gäller trafikflöden) och försöker tajma hastighet och sånt för att komma rätt i luckor för t.ex omkörning mm.. Jag blir ALDRIG överraskad av att det ligger någon bakom mig i ytterfil när jag ska göra en omkörning. :)

Jag hoppas att tolkningen av lagen även efter några prejudicerande (stavning??) domar är vettig, och att det får bort en stor del av trafikfaran, men ändå låter oss prata i telefon, och faktiskt använda telefon och GPS när det i trafiksituationerna är möjligt utan fara.

P.S
Vi behöver inte tycka exakt lika.. ;)
Användarvisningsbild
av SvenB
Det vore väl förödande om vi tyckte lika. Vad skulle vi då diskutera om?
Användarvisningsbild
av joel80
Åh.. det finns så många forum där alla klappar varandra om ryggen och hatar tillsammans.. (Läs flashback och avpixlat) det går fint det också.

:roll:
joel80 skrev: /.../
Jag hoppas att tolkningen av lagen även efter några prejudicerande (stavning??) domar är vettig, och att det får bort en stor del av trafikfaran, men ändå låter oss prata i telefon, och faktiskt använda telefon och GPS när det i trafiksituationerna är möjligt utan fara.
/.../
Ja, det får vi hoppas.
Detta bör väl nästan bli fällande, om man ska ha något hopp om denna lag:
http://www.dagensjuridik.se/2013/12/fem ... kom-ratten
Användarvisningsbild
av Hilmer
Allinug skrev:
joel80 skrev: /.../
/.../
Ja, det får vi hoppas.
Detta bör väl nästan bli fällande, om man ska ha något hopp om denna lag:
http://www.dagensjuridik.se/2013/12/fem ... kom-ratten
Om hon nu klantat till det så som det står ordagrant så vete tusan om hon inte skulle hålla sig ifrån vägarna oavsett telefon eller ej!?
Användarvisningsbild
av wissel
Då blir det rätt tomt på våra gator,
vart fall här i Fjollträsk där 90% mobilpratar,smsar, o fipplar. :P
  • 1
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 553

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]