Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Deeds78
Hej Hopp.

Är relativt ny på forumet och har gjort lite sökning innan jag postar här ;)

Jag har en Volvo V70 2.4D MY10 som gått 11.000 mil

Den har fungerat kanon tills det kom snö.. När man svänger ut på "stora vägen" så finns det ingen ork alls i den. Man får växla ner så fort det lutar liiite uppåt och det spelar ingen roll om man har gasen i botten eller om man bara lägger foten i drivläge. Sjukt jobbigt att det tar 5 minuter att komma upp i 90. Verkligen helt orkeslös. Efter en stund så släpper dock "strypningen" och man kan gasa som en galning om man vill?! Jag har testat att stänga av DTS men det är samma sak.

Vad kan detta va? Så (in)effektiv kan väl inte antispinnen vara?!

mvh
av Cox
Låter som att det skulle kunna vara givaren till partikelfiltret, som kastat in handduken.
Se till att läsa ut felkoder från bilen, för så skall inte bilen uppföra sig.
av Deeds78
Tack för era råd. Har haft lite otur med min volvo som införskaffades i Augusti.

Varit på verkstad 2 ggr för knarrande bakvagn samt fått byta koppling, slavcylinder,urtrampningslager och något massehjul. Inga klagemål på verkstaden dock som alltid varit tillmötesgående och hjälpsamma. Hoppas de kan ta detta på nån goodwill då garantin gick ut för 50 mil sedan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Deeds78 skrev: Vad kan detta va? Så (in)effektiv kan väl inte antispinnen vara?!
Om det är DSTC/Antispinn som går in ser du ju enkelt på att den gula symbolen blinkar när motorn stryps
Användarvisningsbild
av joel80
Deeds78 skrev:Tack för era råd. Har haft lite otur med min volvo som införskaffades i Augusti.

Varit på verkstad 2 ggr för knarrande bakvagn samt fått byta koppling, slavcylinder,urtrampningslager och något massehjul. Inga klagemål på verkstaden dock som alltid varit tillmötesgående och hjälpsamma. Hoppas de kan ta detta på nån goodwill då garantin gick ut för 50 mil sedan.

Du har alltid 6 månader på dig att hitta fel på bilen du köper och reklamera felet. Du behöver inte ha någon garanti för det, det är lagstadgat. Alla fel som upptäcks inom 6 månader räknas som ursprungsfel och ska fixas av säljaren om inte de kan bevisa att du själv orsakat felet eller att det inte fanns där vid leverans.
Kolla konsumentköplagen och ta kontakt med en konsumentrådgivare om du är osäker. Du har rätten på din sida och det är bra att kunna lite om lagen när man åker till verkstan. :)

http://www.konsumentverket.se/vara-omra ... dhandlare/

http://www.konsumentverket.se/vara-omra ... r-vid-fel/
Om du kan visa att ett fel upptäckts inom sex månader efter leveransen är säljaren ansvarig om han inte kan visa att felet inte fanns vid leveransen. Varudeklarationen tillsammans med bakomliggande utredning, till exempel ett inbytestest, ska ges betydelse för bedömningen av om felet fanns vid leveransen. Säljarens ansvar för sådana fel kan också bortfalla om felet är oförenligt med varans art eller om det är uppenbart att felet inte fanns vid leveransen. Det kan till exempel gälla om det är uppenbart att köparen inte skulle ha kunnat köra iväg med bilen om felet funnits där när bilen levererades.
av SupaBeast
Deeds78 skrev:Tack för era råd. Har haft lite otur med min volvo som införskaffades i Augusti.

När du lämnade in bilen för knarrande bakvagnen, vad gjordes åt detta? Och var det konstant knarrande eller bara vid olika krängningar?
av Deeds78
Det va ett knarrande så fort man åkte i ojämnheter.

Fick tillbaka den med svaret att det låg småsten vid/i en fjäder bak.
Knarret kom tillbaka redan efter en dag. In med bilen igen och samma "fel" upptäcktes igen.

Nu har den dock varit tyst länge.

Tack för era svar! Ska kolla vad domen blir på fredag då den ska in på felsökning.
av Smelly
Hej!

Jag sitter och letar efter lösning till min bil som har precis samma problem. Jag trodde dessutom också att det dök upp när det kom snö för att DTSen ballade ur.

Jag har en S80 2,4D från -07 25000mil Har nyligen servat den men fick för en tid sedan "sotfilter fullt" och körde en stund till den slocknat.

Igår körde jag hem och den gick jätteslött ca 3 mil, jag körde direkt till verkstaden och bad dem kolla, han provkörde och då gick den precis som vanligt. Nu i morse var det dock samma sak igen.

Vi kan väl hålla varandra uppdaterade om vi hittar felet och hålla tummarna för varandra att det är något billigt som gått sönder såhär när julen närmar sig.
Extremt svårstartad s70 2.4T

Om där är felkoder på motorn s&ari[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Hej jag har en 444-53 med B18 o M40 låda - g[…]